Home » Știință » Chimicalele eterne declanșează răspândirea cancerului, a demonstrat un studiu

Chimicalele eterne declanșează răspândirea cancerului, a demonstrat un studiu

Publicat: 21.12.2023

Atunci când celulele de cancer colorectal sunt expuse în laborator la două tipuri diferite de chimicale eterne (PFAS), cele din urmă declanșează răspândirea cancerului, sugerează un nou studiu.

Un nou studiu a efectuat o analiză a nivelurilor de expunere comparabile cu cele găsite la pompieri și alte persoane care intră în contact regulat cu substanțele per- și poli-fluoroalkile (PFAS).

Nivelurile de PFAS din sângele pompierilor sunt în general mai mari decât cele ale populației generale din cauza expunerii frecvente la spuma de stingere a incendiilor, care conține substanțe chimice PFAS datorită proprietăților lor ignifuge.

Pompierii au o probabilitate mai mare de cancer

Pompierii au o probabilitate mai mare decât populația generală de a dezvolta și muri din cauza diferitelor tipuri de cancer, printre care se numără și cancerul colorectal. Factorii de mediu ar avea legătură cu aproximativ 80% dintre cazurile de cancer colorectal (CRC).

În noua cercetare, expunerea la PFAS în laborator a indus celulele de CRC să migreze către noi poziții, implicând un potențial rol în faptul că chimicalele eterne declanșează răspândirea cancerului (metastază) în organismele vii.

Chimicalele eterne declanșează răspândirea cancerului în organism

„Nu dovedește că este metastază, dar (celulele) au o mobilitate crescută, care este o caracteristică a metastazei”, spune epidemiologul Caroline H. Johnson, de la Universitatea Yale (SUA).

PFAS sunt substanțe chimice create de om pe baza legăturilor de carbon-fluor, iar așa cum sugerează numele de chimicale eterne, aceste legături sunt foarte puternice și rezistente la degradare, ceea ce le face populare pentru utilizarea în multe tipuri de produse. Din păcate, acest lucru permite și supraviețuirea lor în mediu timp de ani de zile, în concentrații tot mai mari.

„PFAS reprezintă o clasă răspândită de poluanți organici persistenți de îngrijorare publică crescută la nivel mondial. Ele au fost frecvent detectate în mediu, cum ar fi în apa potabilă, praful de interior, produsele de curățare și lacuri de protecție”, spune coautoarea Jie Zheng, fiziolog la Universitatea Yale.

Multe dintre aceste chimicale eterne încă sunt prezente în articolele de zi cu zi, deși pericolele PFAS sunt în mare măsură neclare, parțial din cauza numeroșilor compuși implicați. Cercetările au arătat că aceste substanțe chimice se răspândesc în întregul mediu, iar expunerea la niveluri ridicate a fost legată de efecte negative asupra sănătății la oameni și animale.

Acidul perfluorooctanoic (PFOA), un PFAS larg utilizat, a fost clasificat drept carcinogen pentru oameni de către Agenția Internațională pentru Cercetarea Cancerului în noiembrie 2023, iar acidul perfluorooctansulfonic (PFOS), un alt PFAS comun, a fost clasificat ca posibil carcinogen pentru oameni.

Ce este metabolomica?

Pentru a studia modul în care aceste substanțe chimice influențează CRC-ul agresiv, Zheng, Johnson și colegii lor au folosit celule de CRC cultivate în laborator și metabolomică, un proces care măsoară nivelurile de metaboliți, mii de mici molecule precum aminoacizi, lipide și proteine.

„Privim la modele care apar într-un grup expus de oameni sau într-un grup de oameni bolnavi, apoi încercăm să generăm o ipoteză cu privire la motivul pentru care cineva poate dezvolta o boală sau îi progresează boala. Metabolomica este unul dintre singurele instrumente prin care putem măsura expunerile la mediu în aceeași probă cu efectul biologic”, spune Johnson.

Au fost utilizate două tipuri de celule CRC, formate în bile numite sferoide. Un tip avea un gen KRAS sălbatic, în timp ce celălalt avea o mutație comună în gena KRAS, legată de CRC-ul particular de agresiv.

Chimicalele eterne declanșează răspândirea cancerului în condiții reale

Atunci când au fost expuse la PFOS și PFOA, celulele au prezentat o mișcare crescută și o tendință mai mare de răspândire. Într-un alt test cu celule CRC crescute într-un strat plat, a fost trasată o linie în mijloc pentru a le despărți. Când au fost introduse substanțele chimice, celulele au crescut și s-au deplasat din nou una spre cealaltă.

Pentru a investiga mai profund, cercetătorii au examinat efectele substanțelor chimice asupra metabolismului celulelor. Expunerea la PFAS a modificat diferiți metaboliți esențiali pentru funcționarea celulelor, cum ar fi aminoacizii și acizii grași, precum și proteinele semnalizatoare asociate cu metastaza.

Substanțe care sunt în mod obișnuit antiinflamatoare și protective împotriva cancerului au fost, de asemenea, reduse în celulele CRC după expunere. Unele diferențe au fost mai evidente în celulele mutante, ceea ce ar putea însemna că cancerele cu această mutație ar putea fi mai predispuse la răspândire în condiții de expunere la PFAS.

Aceste rezultate în laborator indică faptul că chimicalele eterne declanșează răspândirea cancerului în condiții de viață reale. Aceasta este o informație crucială pentru cei care lucrează în domenii cu expunere potențial ridicată, spun cercetătorii, iar monitorizarea acestor substanțe chimice este esențială pentru protejarea sănătății lor, la fel cum sunt necesare și studii clinice viitoare.

„Multe studii in vitro nu pot fi adaptate pentru oameni, dar cred că înțelegerea mai întâi a mecanismelor prin care acestea pot influența efectiv creșterea celulelor canceroase este importantă”, explică Johnson.

Studiul a fost publicat în revista Environmental Science & Technology.

„Fermierul cu doișpe clase” care a demascat una dintre cele mai mari conspirații din istorie

Un studiu arată că magicienii sunt mai puțin predispuși la tulburări mintale

Cum este afectat copilul atunci când bărbații devin tați la vârste mai înaintate?

Orice tip de activitate este mai bună pentru inimă decât sedentarismul, chiar și dormitul, arată un studiu