Home » Știință » ESO a dezvăluit o fotografie de 1,5 miliarde de pixeli cu Nebuloasa Puiul care Aleargă

Credit foto: ESO/VPHAS+ team. Acknowledgement: CASU
Publicat: 23.12.2023

Observatorul European de Sud (ESO) a dat publicității o fotografie impresionantă cu Nebuloasa Lambda Centauri sau Nebuloasa Puiul care Aleargă. Imaginea de 1,5 miliarde de pixeli a fost surprinsă cu VLT Survey Telescope (VST), administrat de ESO în Chile.

Găsim această vastă creșă stelară în constelația Centaurul (Centaurus), la aproape 6.500 de ani-lumină depărtare de Pământ. Stelele tinere din această nebuloasă emit radiații intense ce fac hidrogenul din jur să strălucească în nuanțe de roz, arată un comunicat ESO remis DESCOPERĂ.ro.

Nebuloasa Lambda Centauri sau de Nebuloasa Puiul care Aleargă cuprinde de fapt mai multe regiuni, iar toate pot fi observate în imaginea ce acoperă o suprafață din cer echivalentă cu 25 de Luni Pline. Cea mai luminoasă regiune din nebuloasă este numită IC 2948, acolo unde unii oameni pot vedea un cap de găină.

Cea mai strălucitoare stea din Nebuloasa Puiul care Aleargă

Spre centrul imaginii, putem vedea regiunea IC 2944. Cel mai strălucitor punct de aici este Lambda Centauri, o stea vizibilă cu ochiul liber și mult mai apropiată de noi decât nebuloasa în sine.

Există, de asemenea, multe stele tinere aici. Deși sunt luminoase, nu sunt și foarte prietenoase. Aceste stele emit cantități vaste de radiație și distrug mediul din jur. Unele regiuni din nebuloasă, cunoscute drept globule Bok, pot rezista la bombardamentele cu radiații UV.

Un mozaic uriaș ce cuprinde sute de imagini separate

Noua fotografie de la ESO este un mozaic uriaș ce cuprinde sute de cadre separate ce au fost reunite cu mare grijă. Imaginile individuale au fost făcute cu filtre ce permit intrarea luminii de diferite culori, care apoi au fost combinate pentru a ajunge la rezultatul final, observat mai sus.

Observațiile au fost efectuate cu instrumentul OmegaCAM de la bordul Very Large Telescope (VLT), deținut de Institutul Național de Astrofizică din Italia și administrat de ESO în deșertul Atacama din Chile.

Nebuloasa Cap de Cal, așa cum nu ai mai văzut-o niciodată