Home » Știință » Test de cultură generală. De ce este urina galbenă?

Test de cultură generală. De ce este urina galbenă?

Publicat: 09.01.2024

Dacă v-ați întrebat vreodată „de ce este urina galbenă?”, aflați acum că cercetătorii de la Universitatea din Maryland (SUA) și de la Institutul Național de Sănătate (NIH) din SUA au aflat răspunsul.

Studiul a fost publicat în revista Nature Microbiology. Descoperirea unei enzime, numită reductază de bilirubină, deschide calea pentru cercetări ulterioare privind rolul microbiomului intestinal în afecțiuni precum icterul și boala inflamatorie intestinală.

„Această descoperire a enzimei ne spune, în cele din urmă, de ce este urina galbenă. Este remarcabil faptul că un fenomen biologic cotidian a rămas neexplicat atât de mult timp, iar echipa noastră este entuziasmată să poată să-l explice”, a declarat autorul principal al studiului, Brantley Hall, profesor asistent în Departamentul de Biologie Celulară și Genetică Moleculară al Universității din Maryland.

De ce este urina galbenă?

Atunci când celulele roșii din sânge se descompun după ce își termină viața de șase luni, se produce un pigment portocaliu strălucitor numit bilirubină. Bilirubina este, în mod obișnuit, secretată în intestin, de unde este destinată eliminării, dar poate fi și parțial reabsorbită. Reabsorbția excesivă poate duce la acumularea de bilirubină în sânge și poate provoca icter, o afecțiune care duce la îngălbenirea pielii și a ochilor. Odată ajunsă în intestine, flora rezidentă poate transforma bilirubina în alte molecule.

„Microbii din intestin codifică enzima reductază de bilirubină care convertește bilirubina într-un produs secundar incolor numit urobilinogen. Urobilinogenul se descompune apoi spontan într-o moleculă numită urobilin, responsabilă pentru culoarea galbenă cu care suntem cu toții familiari”, a explicat Hall.

Urobilinul a fost de mult timp legat de culoarea galbenă a urinei, dar descoperirea enzimei responsabile răspunde la o întrebare care i-a măcinat pe oamenii de știință timp de peste un secol, scrie EurekAlert.

Un mister științific important pentru sănătate

Pe lângă rezolvarea unui mister științific, aceste constatări ar putea avea implicații importante pentru sănătate. Echipa de cercetători a constatat că reductaza de bilirubină este prezentă în aproape toți adulții sănătoși, dar lipsește adesea la nou-născuți și la persoanele cu boală inflamatorie intestinală. Oamenii de știință emit ipoteza că absența reductazei de bilirubină ar putea contribui la icterul la sugari și la formarea pietrelor la vezica biliară pigmentată.

„Acum că am identificat această enzimă, putem începe să investigăm modul în care bacteriile din intestinele noastre influențează nivelurile circulante de bilirubină și afecțiunile de sănătate conexe, cum ar fi icterul. Această descoperire pune bazele pentru înțelegerea axei intestin-ficat”, a declarat Xiaofang Jiang, coautor al studiului și investigator la NIH.

În plus față de icter și de boala inflamatorie intestinală, microbiomul intestinal a fost legat de diverse boli și afecțiuni, de la alergii la artrită și psoriazis. Această descoperire aduce cercetătorii mai aproape de realizarea unei înțelegeri complete a rolului microbiomului intestinal în sănătatea umană.

„Abordarea multidisciplinară pe care am reușit să o implementăm datorită colaborării dintre laboratoarele noastre a fost cheia rezolvării puzzle-ului fiziologic privind motivul pentru care urina noastră este galbenă. Este rezultatul a mulți ani de muncă a echipei noastre și evidențiază încă un motiv pentru care microbiomul intestinal este atât de vital pentru sănătatea umană”, a spus Hall.

Musculițele obeze trăiesc mai mult dacă țin dietă

Ciudat, dar adevărat! Lacrimile femeilor pot reduce agresivitatea bărbaților

Ce se întâmplă cu dinții tăi pe măsură ce îmbătrânești?

Mii de oameni au suferit supradoze de Ozempic, medicamentul miraculos pentru slăbit