Home » Știință » Un nou antidepresiv ar putea ajuta organismul să lupte împotriva cancerului

Un nou antidepresiv ar putea ajuta organismul să lupte împotriva cancerului

Publicat: 31.01.2024

Cercetătorii din China au demonstrat că un nou antidepresiv care ar avea potențialul și de a restabili capacitatea organismului de a lupta împotriva unor tipuri de cancer.

În combinație strategică cu medicamentele antitumorale, un nou antidepresiv oral cu hidroclorură de ansofaxin pare să inhibe creșterea celulelor canceroase de colon în culturi celulare și la șoareci, întărind sistemul imunitar și inducând o formă de moarte celulară programată.

Medicamentul nu a fost testat pe oameni, deci nu este clar cum vor fi traduse rezultatele ca tratament real al cancerului.

Un nou antidepresiv ajută organismul să lupte cu cancerul

Cu toate acestea, cercetătorii au descoperit că hidroclorura de ansofaxin a sporit anumite celule la șoareci, numite CD8+T, care sunt cei mai puternici efectori ai răspunsului imunitar anticancer. În plus, șoarecii din studiu au arătat o proporție crescută de celule „ucigașe” naturale și macrofage în splină și tumori, inhibând în cele din urmă creșterea cancerului, punctează Science Alert.

Atunci când cercetătorii le-au administrat șoarecilor atât ansofaxin cât și un tratament de imunoterapie pentru cancer, echipa a reușit să elimine complet tumori la 20% dintre exemplare, producând imunitate pe termen lung.

„În ansamblu, munca noastră sugerează că hidroclorura de ansofaxin combinată poate fi o abordare promițătoare în tratamentul cancerului”, concluzionează echipa.

Ca antidepresiv, hidroclorura de ansofaxin a trecut cu brio de teste clinice de fază III și este aprobată pentru tratamentul tulburării depresive majore în China. În SUA, medicamentul oral este în prezent în curs de analiză de către oficialii de la Administrația pentru Alimente și Medicamente (FDA).

O nouă abordare

Ceea ce diferențiază acest nou antidepresiv de alte tratamente este abordarea sa tristrat: nu numai că inhibă recaptarea de serotonină, ci și încetinește recaptarea norepinefrinei și a dopaminei.

Un antidepresiv similar, fluoxetina, este și ea un inhibitor al recaptării serotoninei și, în studiile pe șoareci, poate fi combinată cu medicamente anti-cancer pentru a controla într-o oarecare măsură creșterea tumorilor prin inducerea morții celulelor canceroase.

Cu toate acestea, fluoxetina este un medicament mai vechi, care acționează lent și poate avea uneori efecte secundare neplăcute. Până acum, ansofaxinul pare să compenseze aceste limitări, dar rolul său în imunoterapia cancerului este în mare parte necunoscut.

Există dovezi că depresia și alte forme de stres psihologic sunt factori de risc pentru favorizarea creșterii cancerelor, cel mai probabil prin suprimarea răspunsurilor imunitare, dar este mai greu de confirmat dacă antidepresivele pot ajuta la combaterea acestui risc.

Puține studii au investigat această întrebare într-un mod riguros la oameni, iar din rezultatele acestor experimente este dificil de tras concluzii.

Acest nou antidepresiv ajută sistemul imunitar să lupte cu cancerul, dar efectele nu sunt pe deplin cunoscute

În 2022, medicamentul antidepresiv sertralină (un alt inhibitor al recaptării serotoninei) a arătat potențial anti-cancer în fața mai multor linii de celule canceroase umane, inclusiv la nivelul plămânilor, al colonului, al sânului, hepatocelular, al leucemiei, al creierului, al pielii, al cavității bucale, al ovarului și al prostatei.

Mai mult, în 2021, s-a descoperit despre un alt tip mai vechi de antidepresiv, inhibitorul monoaminooxidazei, că stimulează răspunsul imunitar al unui șoarece la cancer.

Este important de menționat că antidepresivele nu par să funcționeze în lupta împotriva cancerului pe cont propriu. Ele trebuie combinate cu medicamente anti-cancer care opresc tumorile să se ascundă de sistemul imunitar al organismului.

Această direcție de cercetare este încă în stadiul său incipient, dar studiile inițiale sugerează că antidepresivele pot îmbunătăți cumva medicamentele anti-cancer prin influențarea căilor metabolice ale celulelor canceroase, deși alte studii sugerează cu rezervă că utilizarea antidepresivelor ar putea chiar cauza apariția cancerului.

Până când se vor efectua mai multe cercetări, se pot spune sau face puține în practica clinică.

Studiul a fost publicat în Frontiers in Pharmacology.

Alcoolul afectează sperma chiar și după o lună de la încetarea consumului

Chiar și bărbații trec prin „menopauză”. Cum se manifestă?

Aviz amatorilor! Celulele din sânge pot exploda în timpul lansărilor cu racheta