Home » Știință » Oamenii de știință au găsit, pentru prima dată, molecule de apă pe asteroizi

Oamenii de știință au găsit, pentru prima dată, molecule de apă pe asteroizi

Publicat: 15.02.2024

Utilizând date de la Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA), un proiect comun al NASA și al Agenției Spațiale Germane (DLR), oamenii de știință de la Southwest Research Institute (SwRI) au descoperit, pentru prima dată, molecule de apă pe asteroizi.

Cercetătorii au analizat patru asteroizi bogați în silicat folosind instrumentul FORCAST pentru a izola semnăturile spectrale în infraroșu mijlociu, indicând prezența de molecule de apă pe asteroizi, mai precis pe doi dintre aceștia.

„Asteroizii sunt resturi ale procesului de formare planetară, astfel încât compozițiile lor variază în funcție de locul în care s-au format în nebuloasa solară”, a declarat dr. Anicia Arredondo, de la SwRI, autoare principală al unui studiu despre descoperire publicat în The Planetary Science Journal.

Au fost găsite molecule de apă pe asteroizi

„Deosebit de interesantă este distribuția apei pe asteroizi, deoarece aceasta poate arunca lumină asupra modului în care apa a fost livrată pe Pământ”, spune cercetătoarea.

Asteroizii anhidri (uscați) se formează aproape de soare, în timp ce materialele înghețate se adună mai departe. Înțelegerea locației asteroizilor și a compozițiilor lor ne oferă informații despre modul în care materialele din nebuloasa solară au fost distribuite și au evoluat de la formare. Distribuția apei în sistemul nostru solar va oferi o perspectivă asupra distribuției apei în alte sisteme solare, iar deoarece apa este necesară pentru toată viața de pe Pământ, aceasta va ghida căutarea potențialei vieți, atât în sistemul nostru solar, cât și dincolo de el, scrie Phys.org.

„Am detectat o caracteristică atribuită în mod neechivoc apei moleculare pe asteroizii Iris și Massalia. Ne-am bazat cercetarea pe succesul echipei care a găsit apă moleculară pe suprafața iluminată de Soare a Lunii. Ne-am gândit că am putea folosi SOFIA pentru a găsi această semnătură spectrală și pe alte corpuri”, a spus Arredondo.

SOFIA a detectat molecule de apă într-unul dintre cele mai mari cratere din emisfera sudică a Lunii. Observațiile anterioare ale Lunii și ale asteroizilor au detectat o formă de hidrogen, dar nu au putut face distincția între apă și hidroxil, o rudă chimică apropiată. Oamenii de știință au detectat echivalentul a aproximativ 0,35 litri de apă captivată într-un metru cub de sol răspândit pe suprafața selenară, aceasta fiind chimic legată în minerale.

Cercetarea va fi continuată folosind Telescopul Spațial James Webb

„Pe baza intensității benzilor caracteristice ale semnăturilor spectrale, abundanța acestor molecule de apă pe asteroizi este în concordanță cu cea de pe Luna iluminată de Soare. De asemenea, pe asteroizi, apa poate fi legată de minerale, precum și adsorbită pe silicat și captivată sau dizolvată în sticlă de impact de silicat”, a spus Arredondo.

Datele de la doi asteroizi mai palizi, Parthenope și Melpomene, au conținut prea mult zgomot pentru a trage o concluzie definitivă. Se pare că instrumentul FORCAST nu este suficient de sensibil pentru a detecta caracteristica spectrală a apei în cazul în care aceasta există. Totuși, cu aceste descoperiri, echipa intenționează să folosească Telescopul Spațial cu infraroșu James Webb al NASA, cu un raport superior semnal-zgomot, pentru a investiga mai multe ținte.

„Am efectuat măsurători inițiale pentru încă doi asteroizi cu Webb în cadrul ciclului doi. Avem o propunere pentru ciclul următor pentru a privi la alte 30 de ținte. Aceste studii ne vor ajuta să înțelegem mai multe despre distribuția apei în Sistemul Solar”, a spus Arredondo.

Puterea unei găuri negre ipotetice ar putea crea bomba supremă