Home » Știință » Simptomele bolii Parkinson ar putea fi inversate cu praf de aur

Simptomele bolii Parkinson ar putea fi inversate cu praf de aur

Publicat: 25.02.2024

Oamenii de știință cercetează posibilitatea ca un medicament oral care conține nanoparticule de aur să trateze în viitor simptomele bolii Parkinson și pe ale sclerozei multiple.

Medicamentul experimental, numit CNM-Au8, a demonstrat acum succes în stimularea metabolismului cerebral în cadrul testelor clinice de fază II.

Cercetările privind siguranța și eficacitatea acestui medicament zilnic sunt încă în desfășurare, dar rezultatele inițiale îi fac pe cercetători să privească cu optimism. Medicamentul conține nanoparticule de aur suspendate care par să poată trece de bariera sânge-creier și să îmbunătățească aportul de energie către neuroni, prevenind declinul acestora, notează Science Alert.

Simptomele bolii Parkinson, inversate cu un tratament inovator

„Suntem optimiști cu prudență că vom putea preveni sau chiar inversa unele dizabilități neurologice cu această strategie”, spune neurologul Peter Sguigna, de la University of Texas Southwestern (SUA).

Parkinson și scleroza multiplă sunt boli neurologice caracterizate prin semne de metabolism cerebral încetinit. Se crede că acest lucru privează neuronii de energia necesară și duce la acumularea de toxine dăunătoare și de molecule instabile numite radicali liberi, care pot deteriora celulele.

Medicamentul experimental CNM-Au8 este conceput să funcționeze ca un stabilizator de energie pentru creier.

Alegerea materialului poate părea inutil de strălucitoare, dar cristalele de nanoparticule de aur sunt foarte diferite de metalul pe care îl transformăm în inele și coliere. Aceste mici particule de culoare roșu-vin pot fi sintetizate ieftin și pot fi ajustate pentru a intra rapid în celule sau pentru a trece bariera sânge-creier pentru a livra medicamente, făcându-le ideale pentru utilizare în domeniul farmaceutic.

Cum funcționează medicamentul?

Modificările care le pot fi aduse acestor medicamente par a fi practic nelimitate, iar potențialul lor de a trata simptomele bolii Parkinson și alte boli neurodegenerative este incitant, cu toate că studiile actuale sunt în mare parte limitate la animale.

CNM-Au8 este printre primele medicamente care au ajuns la teste clinice umane. Medicamentul este special conceput pentru a-i furniza creierului o coenzimă esențială pentru metabolismul energetic și pentru producția de combustibil celular numit adenozin trifosfat (ATP).

Coenzima poate exista sub două forme: oxidată (NAD+) și redusă (NADH). Raportul acestor forme în creier este esențial pentru menținerea echilibrului metabolic. În cazul pacienților cu Parkinson sau cu scleroză multiplă, rapoartele NAD+/NADH sunt neobișnuit de scăzute și indică starea de boală.

În studiile clinice recente, atunci când 13 pacienți cu Parkinson și 11 pacienți cu scleroză multiplă au luat CNM-Au8 în fiecare zi timp de 12 sau mai multe săptămâni, raportul lor NAD+/NADH de bază a crescut în medie cu 10,4%. Acesta este un efect relativ mare, având în vedere că unele studii estimează că o persoană obișnuită pierde aproximativ 0,5% din raportul NAD+/NADH pe deceniu.

Tratamentul nu doar scade simptomele bolii Parkinson

Îmbunătățirea este teoretic suficientă pentru a inversa declinurile în boli neurodegenerative și nu doar pentru a le încetini, spun cercetătorii. Într-un sondaj privind simptomele bolii Parkinson, participanții la studiu au raportat un grad de „îmbunătățire a experiențelor motorii în viața de zi cu zi” în timpul utilizării medicamentului.

Modul în care medicamentul realizează acest lucru rămâne necunoscut, dar studiile preclinice asupra CNM-Au8 sugerează că acesta penetrează bariera sânge-creier și „declanșează o creștere a producției de energie sub formă de ATP”.

În studiile pe animale, CNM-Au8 pare să contracareze unele dintre semnele sclerozei multiple, cum ar fi repararea deteriorării tecilor care înconjoară neuronii, și le permite acestora să transmită mesaje mai eficient.

„Conform cunoștințelor noastre, CNM-Au8 este singura suspensie de nanocristale de aur cu o activitate catalitică excepțional de ridicată și o toxicitate foarte redusă care este dezvoltată ca agent modificator de boală pentru boli neurodegenerative”, scriu cercetătorii de la UT Southwestern.

Beneficiile potențiale demonstrate în testele clinice de fază II îi fac pe membrii echipei să se pregătească pentru faza III.

Studiul a fost publicat în Journal of Nanobiotechnology.

Oamenii de știință au descoperit că obezitatea dezmembrează mitocondriile