Home » Știință » Cercetătorii caută semne ale unei civilizații extraterestre în sistemul solar perfect matematic

Credit foto: CC BY-NC-SA 4.0, Thibaut Roger/NCCR PlanetS
Publicat: 02.03.2024

La sfârșitul anului 2023, astronomii au anunțat că au descoperit sistemul solar perfect matematic, aflat la doar 100 de ani-lumină depărtare de noi. Planetele sale de tip Neptun se află foarte aproape de steaua-gazdă pe orbite perfecte din punct de vedere matematic, astfel că oamenii de știință caută aici tehnologie extraterestră, sau tehnosemnături.

Până acum, nu au fost găsite astfel de dovezi în acest sistem, numit HD 10067. Totuși, cercetătorii spun că încă nu renunță. HD 110067 este o țintă interesantă pentru observațiile similare și în viitor.

În mica noastră regiune din spațiul cosmic, undele radio de la sateliți și telescoape traversează planul Sistemul Solar, ceea ce înseamnă că, dacă cineva din afara Sistemului Solar ar privi cum Pământul traversează prin fața Soarelui, ar putea să detecteze un semnal care coincide cu tranzitul planetei.

Ar putea exista o civilizație în sistemul solar perfect?

De pe Pământ, astronomii au o priveliște excelentă cu HD 110067, iar dacă ar exista un astfel de semnal, cu siguranță ar putea să-l detecteze, a explicat Steve Croft, cercetător în cadrul programului Breakthrough Listen de la Universitatea din California, Berkeley, pentru Space.com.

„Propria noastră tehnologie din Sistemul Solar s-a răspândit în afara zonei locuibile”, a continuat Croft. Așadar, dacă ar exista o civilizație tehnologică în HD 110067, atunci semnalele de comunicații ar fi răspândite pe multiple planete din sistem. „Chiar dacă rezultatul va fi unul negativ, asta tot ne va spune ceva”, a adăugat cercetătorul.

Astronomii au folosit cel mai mare telescop manevrabil din lume

Atunci când a fost anunțată descoperirea sistemului solar perfect HD 110067, Croft și echipa sa au folosit cel mai mare telescop manevrabil din lume, Green Bank Telescope (GBT) din statul american Virginia de Vest, și au căutat semne de tehnologie extraterestră în sistem. Cercetătorii au căutat semnale care erau prezente în mod continuu atunci când telescopul era îndreptat spre sistem și absente atunci când nu mai era îndreptat în acea direcție, o dovadă incontestabilă pentru tehnosemnături în HD 110067.

Dar astfel de semnături sunt dificil de diferențiat de sursele naturale de unde radio și de propriile semnale tehnologice ale omenirii, cum ar fi undele radio de la telefoanele mobile conectate la Wi-Fi sau rețeaua de sateliți Starlink a companiei SpaceX din orbita joasă a Pământului. Astfel, astronomii trebuie să caute „acul în carul cu fân” pentru a găsi un semnal extraterestru.

„Nu știm cu adevărat cum arată acele”

„Trebuie să adaug că nu știm dacă există ace în carul cu fân. Nu știm cu adevărat cum arată acele”, a mai spus Croft.

Cea mai recentă căutare de semnale tehnologice nu a produs rezultate, dar asta nu înseamnă că este eliminată posibilitatea ca tehnosemnăturile să existe în sistemul solar perfect HD 110067. Mai degrabă, a completat Croft, rezultatele ne spun că niciun semnal nu a fost transmis în direcția noastră la momentul observațiilor.

„Ne rezervăm dreptul de a deveni mai deștepți”

Oamenii de știință caută de foarte mult timp viață în afara Sistemului Solar, în speranța că astfel vom afla mai multe despre locul nostru în Univers și vom răspunde la o întrebare veche de mii de ani: „Suntem singuri?”.

„Uneori, oamenii mă întreabă: care sunt șansele de succes în următorii 10 ani?. Răspunsul meu este: ei bine, nu știu, dar sunt mai bune decât au fost în ultimii 10 ani pentru că studiile noastre devin tot mai competente”, a precizat Croft, adăugând în cuvintele lui Jill Tarter de la SETI că „ne rezervăm dreptul de a deveni mai deștepți”.

Studiul semnat de Croft și echipa sa a fost publicat în jurnalul Research Notes of the AAS.

Astronomii au găsit „sistemul solar perfect”. Ar putea exista viață aici?

Printre astronomi circulă zvonul că Telescopul Webb a găsit viață pe o altă planetă