Home » Știință » Un potențial semnal extraterestru vine din direcția unei planete asemănătoare Pământului, spun cercetătorii chinezi

Credit: Profimedia
Publicat: 17.06.2022

O echipă de oameni de știință chinezi și americani și-a pus reputația la bătaie cu o afirmație extraordinară. Potrivit acestora, un semnal în bandă îngustă recent identificat ar putea fi un semn de viață extraterestră inteligentă.

Semnalul neobișnuit – captat de telescopul sferic cu deschidere de cinci sute de metri (FAST) din sud-vestul Chinei, cel mai mare radiotelescop din lume – pare să determine echipa să se întrebe, în mod legitim, dacă ar putea fi primul semn de viață dincolo de Pământ.

Potrivit unui articol, ai căruia autori sunt cercetătorii de la Universitatea din California, Berkeley, semnalul a venit din direcția unei exoplanete potențial asemănătoare Pământului, care orbitează în zona locuibilă a planetei Kepler-438, o pitică roșie aflată la aproximativ 473 de ani-lumină de Pământ.

Exoplaneta Kepler-438b a fost celebrată ca fiind „cea mai asemănătoare cu Pământul”, descoperită vreodată în afara Sistemului Solar. Aceasta a fost observată în 2015, iar locuibilitatea sa a fost pusă sub semnul întrebării și de alți cercetători, scrie Futurism.

Primul semn de viață de dincolo de Pământ?

Astfel, echipa a ajuns la concluzia că „cea mai probabilă” cauză a semnalului este interferența de frecvență radio (RFI) de la o altă sursă. Semnalul a fost detectat în timpul primei misiuni de vânătoare de extratereștri vizate de telescop, care a avut loc între noiembrie 2020 și septembrie 2021.

Potrivit documentului, este foarte puțin probabil ca semnalul să fi fost produs de procese naturale din Cosmos și, prin urmare, trebuie să fie sursa unei transmisii scăpate sau trimise.

Dar, pentru a fi foarte clar, deși ipoteza extraterestră este tentantă, este foarte posibil ca sursa semnalului să fie o piesă de tehnologie umană.

Documentul a mai dezvăluit că semnalul, care a fost observat pentru o perioadă de 20 de minute, a avut o derivă de frecvență, ceea ce ar putea indica faptul că acesta provine de la un corp ceresc aflat pe orbită.

Sursa semnalului ar putea fi și o piesă de tehnologie umană

Acest lucru ar putea, de asemenea, să excludă posibilitatea existenței unui semnal RFI din apropiere, provenit din alte surse aflate în apropierea telescopului FAST – lucru care a dus la alte descoperiri eronate în trecut. Deocamdată, echipa rămâne prudentă în afirmațiile sale.

„Deși unele dintre caracteristicile sale sunt oarecum în concordanță cu un adevărat semnal SETI, există încă un element de probă care ne face să suspectăm că evenimentul Kepler-438 este un semnal RFI instrumental”, se arată în cercetare.

Pe scurt, este mult prea devreme pentru a concluziona că avem de-a face cu o dovadă a unei civilizații extraterestre avansate care încearcă să ia legătura cu noi.

„S-ar putea să dureze mult timp pentru a dovedi într-un fel sau altul, dar, chiar dacă semnalul se dovedește a fi doar zgomot, acesta va oferi totuși lecții semnificative pentru cercetările noastre SETI în viitor”, a declarat Zhang Tongjie de la Universitatea din Beijing, liderul proiectului SETI la FAST, pentru publicația afiliată guvernului chinez Science and Technology Daily, citată de SCMP.

Astronomii au detectat un semnal misterios de origine necunoscută

Un semnal misterios dintr-un sistem stelar locuibil, dovada că nu suntem singuri în Univers?

Proiectul Ouija al DARPA va studia semnalele radio din atmosfera Pământului