Home » Știință » Astronomii au cântărit cea mai grea pereche de găuri negre descoperită vreodată

Astronomii au cântărit cea mai grea pereche de găuri negre descoperită vreodată

Foto: NOIRLab/NSF/AURA/J. daSilva/M. Zamani
Publicat: 06.03.2024

Cercetătorii au utilizat date de la Telescopul Gemini North din Hawai’i pentru a analiza o pereche de găuri negre supermasive situată în galaxia eliptică B2 0402+379.

Aceasta este singura pereche de găuri negre supermasive observată vreodată în detalii suficiente pentru a le vedea separat. De asemenea, deține recordul pentru cea mai mică separare măsurată direct: doar 24 de ani-lumină.

Cu toate acestea, s-a descoperit că perechea a fost blocată la această distanță timp de peste trei miliarde de ani, iar cercetătorii încearcă să înțeleagă motivul acestui blocaj.

O pereche de găuri negre tocmai a fost cântărită!

Echipa a analizat datele din arhivele Gemini North și a folosit spectrometrul multi-obiect GMOS pentru a determina viteza stelelor din apropierea găurilor negre. Această analiză a permis estimarea masei binare la 28 de miliarde de ori masa Soarelui, ceea ce o face cea mai grea pereche de găuri negre măsurată vreodată, scrie Eurek Alert.

Descoperirea susține teoria că masa unei perechi de găuri negre supermasive joacă un rol cheie în blocarea fuziunii acestora. Totodată, cercetătorii au observat că perechea a eliminat aproape toată materia din jurul său, lăsând nucleul galaxiei fără suficient material pentru a influența orbitele găurilor negre și a permite fuziunea lor.

Rezultatul fuziunii unui întreg roi galactic de stele și gaz

B2 0402+379 este considerată a fi un „roi fosilă”, rezultatul fuziunii unui întreg roi galactic de stele și gaz într-o singură galaxie masivă. Faptul că are două găuri negre supermasive sugerează că acestea au rezultat din amalgamarea mai multor găuri negre mai mici provenite din mai multe galaxii.

Cercetătorii au concluzionat că o cantitate excepțional de mare de stele a fost necesară pentru a încetini suficient orbita binară și a aduce găurile negre la această distanță mică una față de cealaltă. De-a lungul acestui proces, perechea pare să fi eliminat aproape toată materia din jur, lăsând nucleul galaxiei fără suficient material pentru a influența orbitele găurilor negre și a permite finalizarea fuziunii. Întrebarea rămâne dacă această pereche va depăși blocajul și va fuziona în viitor sau va rămâne într-o stare de orbită pentru totdeauna.

Studiul a fost publicat în The Astrophysical Journal.

Test de cultură generală. Care este cea mai mare stea din Univers?

Universul nostru se unește cu alte universuri mai tinere, ceea ce-l face să se extindă, sugerează un nou studiu teoretic

Lumini ciudate și verzi, observate pe planeta Venus. Ce ar putea fi?

O galaxie ce nu ar trebui să existe, fotografiată cu Telescopul James Webb