Home » Știință » Un satelit natural al planetei Jupiter produce zilnic 1.000 de tone de oxigen

Un satelit natural al planetei Jupiter produce zilnic 1.000 de tone de oxigen

Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill
Publicat: 07.03.2024

Nava spațială Juno a NASA a transmis noi date care ar putea aduce lumină asupra potențialului de locuire avut de luna înghețată a lui Jupiter, Europa. Datele indică faptul că această lună produce 1.000 de tone de oxigen în 24 de ore, o cantitate suficientă pentru a susține un milion de oameni timp de o zi.

Juno a colectat date esențiale cu instrumentul său Jovian Auroral Distributions Experiment (JADE) atunci când a zburat la doar 354 de kilometri de Europa în septembrie 2022. Instrumentul JADE a studiat în mod specific degajarea de hidrogen de pe luna înghețată a lui Jupiter.

Datele instrumentului JADE le-au permis oamenilor de știință ai misiunii să cuantifice rata la care se produce oxigenul pe Europa.

S-a descoperit că Europa produce aproximativ 12 kilograme de oxigen pe secundă. Conform unui comunicat de presă, studiile anterioare au raportat rate de producție a oxigenului cuprinse între câteva kilograme și peste 1.000 de kilograme pe secundă, notează Interesting Engineering.

Cum este produs oxigenul pe luna înghețată a lui Jupiter?

Oamenii de știință presupun că o anumită cantitate de oxigen poate ajunge în oceanul de subsuprafață al lunii și să acționeze ca o sursă potențială de energie metabolică. Această energie este esențială pentru ca organismele vii să desfășoare diverse activități celulare.

Noile descoperiri sunt cruciale în determinarea potențialului de locuire al Europei și a posibilității condițiilor de susținere a vieții sub suprafața înghețată a lunii. Dar cum se produce acest oxigen?

„Europa este ca o minge de gheață care își pierde încet apa într-o apă curgătoare. Cu excepția faptului că, în acest caz, râul este un fluid de particule ionizate ‘plimbate’ în jurul lui Jupiter de către câmpul său magnetic extraordinar”, a spus Jamey Szalay, cercetător JADE la Universitatea Princeton din New Jersey (SUA).

„Atunci când aceste particule ionizate lovesc Europa, ele descompun moleculele de gheață și apă de pe suprafață pentru a produce hidrogen și oxigen. Într-un fel, întregul strat de gheață este erodat continuu de valuri de particule încărcate care ajung pe suprafața sa”, explică Szalay.

Luna Europa

Această a patra cea mai mare lună joviană este de o importanță imensă pentru știință. Anterior, oamenii de știință au găsit dovezi convingătoare care sugerează posibilitatea existenței unui ocean sărat subteran sub crusta înghețată a Europei.

De aceea, oamenii de știință au studiat în detaliu această lună pentru a evalua prezența condițiilor favorabile susținerii vieții.

„Echipa noastră a planificat mai multe survolări strânse în jurul lunilor înghețate în lunile următoare. În afară de Europa, se crede că luna Ganymede a lui Jupiter adăpostește, de asemenea, un ocean subteran sărat. Următoarea survolare a lunii vulcanice Io a lui Jupiter este programată pentru 9 aprilie”, a declarat Scott Bolton, investigator principal Juno la Southwest Research Institute din San Antonio (SUA).

Următoarea misiune a NASA, Europa Clipper, va fi dedicată în special găsirii condițiilor de susținere a vieții pe Europa. Misiunea încă nu a fost lansată și se așteaptă să ajungă la Jupiter în 2030.

Descoperirile au fost publicate în revista Nature Astronomy.

„Vânătorul de extratereștri” de la Harvard a prezentat noi dovezi

Test de cultură generală. Care este cea mai mare stea din Univers?

Universul nostru se unește cu alte universuri mai tinere, ceea ce-l face să se extindă, sugerează un nou studiu teoretic

Lumini ciudate și verzi, observate pe planeta Venus. Ce ar putea fi?