Home » Știință » Astronomii au găsit mai multă apă decât în oceanele Pământului într-un loc în care se formează planete

Credit foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
Publicat: 01.03.2024

Oamenii de știință au descoperit vapori de apă în discul din jurul unei stele, exact în locul în care planetele s-ar forma.

Apa este un ingredient principal al vieții pe Pământ și are un rol esențial în formarea planetară. Totuși, până acum, cercetătorii nu au reușit să afle cum este apa distribuită într-un disc rece și stabil, adică acel tip de disc cu cele mai favorabile condiții pentru ca planetele să se formeze în jurul stelelor.

Noile cercetări au fost posibile cu ajutorul radiotelescoapelor Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) din deșertul Atacama, Chile.

„De trei ori mai multă apă decât în toate oceanele Pământului”

„Nu mi-am imaginat niciodată că vom putea găsi oceane de vapori de apă în același loc în care o planetă se formează”, a spus Stefano Facchini, astronom la Universitatea din Milano, Italia și coordonator al unui studiu despre descoperire, publicat în Nature Astronomy. Observațiile au arătat cel puțin de trei ori mai multă apă decât în toate oceanele Pământului, aflată în discul interior al unei stele tinere similare Soarelui, pe care cercetătorii au numit-o HL Tauri. Steaua este situată la 450 de ani-lumină depărtare de Pământ, în constelația Taurul.

„Este cu adevărat remarcabil faptul că nu doar putem detecta dar și surprinde imagini detaliate cu vapori de apă la o distanță de 450 de ani-lumină distanță de noi”, a adăugat Leonardo Testi, astronom la Universitatea din Bologna, Italia, într-un comunicat ESO remis DESCOPERĂ.ro.

O cantitate importantă de apă a fost găsită

Observațiile făcute cu ALMA au ajutat astronomii să afle distribuția de apă în diferite zone ale discului. „Să faci parte dintr-o asemenea descoperire a fost mai mult decât m-am așteptat vreodată pentru prima mea experiență de cercetare în astronomie”, a completat Mathieu Vander Donckt, masterand la Universitatea din Liège, Belgia, la momentul participării la studiu.

O cantitate importantă de apă a fost găsită într-o regiune cunoscută din discul HL Tauri. „Imaginile noastre recente dezvăluie o cantitate substanțială de vapori de apă […] acolo unde o planetă s-ar putea forma la momentul actual”, a adăugat Facchini. Asta sugerează că vaporii de apă pot afecta compoziția chimică a planetelor formate în aceste regiuni.

Ce arată rezultatele obținute cu ALMA?

Nu este ușor să observi apă cu un telescop de la sol, tocmai pentru că vaporii de apă abundenți din atmosfera Pământului degradează semnalele astronomice. ALMA, operat de Observatorul European de Sud (ESO) alături de parteneri internaționali, este de fapt o rețea de telescoape din deșertul Atacama, la o altitudine de aproape 500 de metri, construită special într-un mediu uscat și elevat tocmai pentru a reduce la minim degradarea și pentru a asigura cele mai bune condiții pentru observații. „Până acum, ALMA este singura instituție capabilă să măsoare spațial apa într-un disc rece în care se formează planete”, a explicat un alt autor al studiului, Wouter Vlemmings, profesor la Universitatea Chalmers de Tehnologie din Suedia.

„Rezultatele noastre arată modul în care prezența apei ar influența dezvoltarea unui sistem planetar, așa cum s-a întâmplat în urmă cu 4,5 miliarde de ani în Sistemul Solar”, a mai spus Facchini.

Oamenii de știință au găsit, pentru prima dată, molecule de apă pe asteroizi

Test de cultură generală. Cât de veche este apa de pe Pământ?

„Descoperire monumentală”: Hubble a detectat vapori de apă pe o exoplanetă „mică și fierbinte”