Home » Știință » Test de cultură generală. Cine a fost primul: oul sau găina?

Test de cultură generală. Cine a fost primul: oul sau găina?

Foto: Shutterstock
Publicat: 21.03.2024

Iată o întrebare foarte complicată la prima vedere, dar cu un răspuns foarte simplu. Cine a fost primul: oul sau găina?

Cine a fost primul: oul sau găina? Răspuns: ouăle au evoluat cu sute de milioane de ani înaintea găinilor.

Organismele care se reproduc sexuat au folosit ouă de cel puțin un miliard de ani. Ouăle similare cu cele din care eclozează păsările, cu forma lor alungită și exteriorul gros, se crede că s-au dezvoltat cu odată cu dinozaurii, în urmă cu aproximativ 300 de milioane de ani.

Păsările în sine au evoluat în urmă cu aproximativ 150 de milioane de ani. Găinile au apărut mult mai târziu, când oamenii au început să domesticească păsările, în urmă cu aproximativ 10.000 de ani. Prin urmare, oul a apărut înaintea găinii, potrivit Britannica.

Cine a fost primul: oul sau găina? Cum au apărut păsările?

Originea păsărilor, a penelor și a zborului aviar au fost de mult timp dezbătute intens. Faptul că păsările au evoluat din strămoși reptilieni este universal acceptat, dar au evoluat din reptilele thecodonte sau din dinozaurii teropode?

Cum și când au evoluat penele din tegumentul reptilian scuamos? Zborul aviar a evoluat dintr-un strămoș terestru sau dintr-unul arboricol? Astfel de dezbateri continuă să fie alimentate de descoperiri regulate în China și Mongolia a fosilelor extrem de bine conservate dintr-o perioadă critică în evoluția aviară, Cretacicul Inferior (cu 145,5-99,6 milioane de ani în urmă).

Diversitatea dinozaurilor teropode, unii cu pene, a extins în mod semnificativ perspectiva noastră asupra evoluției și diversificării timpurii a păsărilor. Două grupuri majore de păsări timpurii s-au diversificat dramatic în perioada Cretacică: Enantiornitinele, o subclasă de păsări dispărute; și Odontornithes, o ramură primitivă a subclasei Ornithurae, care a dat naștere păsărilor moderne la sfârșitul Cretacicului.

Paleontologii poziționează acum Archaeopteryx, care cândva era considerat un strămoș direct al păsărilor, și câțiva alți taxoni de fosile la baza liniei enantiornitine dispărute.

Sunt păsările descendenții dinozaurilor?

Dezbaterea privind originea păsărilor se concentrează pe întrebarea dacă păsările au descins direct din reptilele thecodonte acum aproximativ 230 de milioane de ani (în perioada Triasicului) sau dintr-o linie ulterioară, dinozaurii teropode carnivori.

Această dezbatere a fost de lungă durată și divizantă. La începutul secolului al XXI-lea, balanța s-a înclinat decisiv către ipoteza strămoșului teropod, anume că păsările de astăzi sunt dinozauri înaripați. Această ipoteză este susținută de analize ale caracteristicilor comune (sinapomorfii) combinate cu mostre îmbunătățite de teropode bipede timpurii, conform Britannica.

Fosile vechi de 1,75 miliarde de ani ascund indicii despre un moment cheie din istoria Pământului

S-a aflat de ce a dispărut cea mai mare maimuță care a trăit vreodată!

Viermi uriași de acum 518 milioane de ani, descoperiți în Groenlanda

Ce elefanți vânau neanderthalienii pe scară largă în urmă cu 125.000 de ani?