Cum funcționează limitatoarele de viteză? În 2010, Bugatti Veyron Super Sport, un monstru cu 16 cilindri și 1.200 de cai putere, a atins o viteză de 431,3 km/h pe un circuit, stabilind un record pentru cea mai rapidă mașină de serie.
Cu toate acestea, cumpărătorii modelului Veyron au fost probabil dezamăgiți să afle că mașina lor era limitată electronic la „doar” 413,6 km/h) pentru a proteja anvelopele.
Acum, gândește-te la cea mai mare viteză cu care ai mers vreodată cu o mașină. 90 km/h? 130? Poate 150? Mai mult ca sigur n-ai fost nici pe departe aproape de performanțele unui Veyron și nici nu este necesar, chiar dacă întârzii grav la o ședință.
De fapt, majoritatea mașinilor de pe șosea nu pot ajunge la astfel de viteze, tocmai din cauza unui sistem numit limitator de viteză, cunoscut și sub denumirea de „guvernator de viteză”. La fel ca multe alte funcții ale mașinilor moderne cu injecție electronică, limitatorul este controlat de senzori electronici și de computerul motorului. Cum funcționează limitatoarele de viteză?
O serie de senzori detectează viteza reală cu care circuli. Informația este transmisă către ECU (computerul motorului), care gestionează aproape toate funcțiile mecanice. Odată ce atingi viteza maximă stabilită din fabrică, ECU-ul intervine: restricționează alimentarea cu aer și combustibil; sau chiar oprește scânteile necesare aprinderii.
Rezultatul? Nu vei putea depăși viteza prestabilită de producător.
În multe țări, limitatoarele sunt obligatorii pe mopede și vehicule comerciale. În SUA, National Highway Traffic Safety Administration a început, încă din 2011, să ia în considerare limitatoare obligatorii pentru camioane grele.
La mașinile personale, situația variază: mașinile economice sunt de obicei limitate la circa 177 km/h. Mașinile sport, mai ales cele europene, au limite mai ridicate.
Limita poate depinde și de motorul ales: de exemplu, un Ford Mustang 2011 cu motor V6 este limitat la 181,9 km/h, în timp ce modelul V8 poate atinge aproximativ 241,4 km/h.
Limitatoarele de viteză nu sunt doar o măsură de siguranță, ci și un mijloc prin care producătorii își protejează vehiculele, de regulă anvelopele, motorul și transmisia. Așa că, oricât de mult ți-ar plăcea viteza, este foarte probabil ca mașina ta să știe deja unde să se oprească, scrie HowStuffWorks.
Test de cultură generală. De ce trimitem telescoape în spațiu?
Conform evoluției, telefoanele sunt niște paraziți
Test de cultură generală. Putem auzi electricitatea?
Un fenomen neașteptat distruge sateliții Starlink ai lui Elon Musk