Prima pagină Travelling

DISNEYLAND - copilaria perpetua

Nicole Chabot/TCS | 08.10.2007 | ● Vizualizări: 97
DISNEYLAND copilaria perpetua     DISNEYLAND copilaria perpetua + zoom
Galerie foto (1)

E distractiv sa faci imposibilul! spunea odata Walt Disney, cel care, in 1923, sosea la Hollywood cu 40 de dolari in buzunar si pe al carui nume acum cunoscut in intreaga lume s-a construit un adevarat regat al copilariei.

Totul a inceput cu un soricel – Mickey Mouse – adus la viata in 1928, despre care Walt Disney insusi spunea ca il iubeste mai mult decat pe orice femeie pe care a cunos­cut-o. Tot creatorul lui Mickey sustinea ca animatia este un mijloc universal de comunicare: se adreseaza oamenilor de toate varstele, din intreaga lume si, intr-adevar, universul moral creat de Disney, in care binele ie­se mereu triumfator, este indragit de toti.

Realitatea ca fictiune
In 1955, Walt Disney a facut primul pas dincolo de realitatea virtuala pe care o crease: a infiintat primul parc tematic – Disneyland –, in Anaheim, California. In ciuda tuturor criticilor care prooroceau un rasunator dezastru financiar, parcul a avut in primul an de functionare un venit brut de 10 milioane de dolari. Visul a iesit invingator in fata realitatii. Apoi, magia Walt Disney s-a raspandit in lume. La ora actuala, cu incasari totale (din toate activitatile) de 22 de miliarde de dolari anual, compania detine si patru parcuri tematice: Disneyland California (1955), Disney World Florida (1971), Disneyland Tokyo (1983) si Disneyland Paris (1992), iar un al cincilea, Disneyland Hong Kong, este programat a fi inaugurat in 2005, atunci cand primul parc, cel din California, va implini 50 de ani de existenta.

Toate aceste parcuri au o anvergura uimitoare: Walt Disney World din Florida ocupa o suprafata de 47 de mile patrate (aproape de doua ori mai mult decat insula Manhattan), are peste 54.000 de angajati si cateva zeci de milioane de vizitatori anual. Giganticul complex are patru parcuri tematice, doua parcuri acvatice, 30 de hoteluri, sase terenuri de golf si doua complexe de distractii indoor. Disney – definitia succesului Disneyland Paris a avut de la inaugu­rare, in 1992, peste 130 de milioane de vizitatori, in pofida atitudinii ostile a intelectualitatii franceze, care-l considera un afront adus culturii tarii lor.

Aceasta afacere uriasa este in continua expansiune. Programul Magical Gatherings, lansat in octombrie 2003, este o prioritate mondiala in materie de turism si permite grupurilor, oricat de numeroase, sa traiasca impreuna (ca o comunitate ad-hoc) experienta lumii Disney. Mai exista apoi Fast Pass – un program pentru un sistem de acces ce impiedica formarea cozilor insupor­ta­bi­le din parcurile de distractii – si cardul co-branduit Disney VISA, care permite utilizatorilor sa castige excursii sau diferite produse Disney.

Disney Magic si Disney Wonder sunt cele doua vase de croaziera ale Disney Cruise Line, cu care compania operea­za in marea Caraibelor si in Bahamas. Croazierele sunt astfel concepute incat pot satisface asteptari­le pasagerilor de toate varstele. Fiecare dintre cele doua vase cantareste 83.000 de tone, are un echipaj de 900 de oameni si poate lua la bord 2.400 de pasageri. „Disneyland nu va fi gata nicio­data. El va continua sa se dezvolte atata vreme cat oamenii isi vor dori ca visele sa li se transforme in realitate“, spunea Walt Disney in 1966, cu putin timp inainte de a se stinge din viata, iar afirmatia sa ramane valabila si astazi.

Walt Disney a devenit un fenomen planetar, nascut in secolul XX pentru a dainui. Disneyland este perceput drept un loc in care nu trebuie sa-ti faci griji ca n-ai incuiat usa sau ca in biroul tau ar putea fi pusa o bomba; iar oamenii il vor iubi inca si mai mult, fiindca simt din ce in ce mai acut nevoia de a evada din realitate. Insusi Walt Disney, omul din spatele legendei, cel care a declarat in numeroase randuri ca ar vrea ca, in Disneyland, „oamenii sa simta ca sunt intr-o alta lume“, nu si-ar putea dori mai mult.

Foto: Martin Sasse/TCS
Traducere si adaptare: Miruna Vasilescu

 

Tag-uri: Disneyland