Home » D:News » Cum ai putea să îţi încarci telefonul cu propria transpiraţie? Cu ajutorul acestui tatuaj-baterie! (VIDEO)

Publicat: 18.08.2014
Un dispozitiv sub forma unui tatuaj, capabil să furnizeze curent electric folosind transpiraţia, a fost prezentat de cercetătorii americani în cadrul unei conferinţe a American Chemical Society, informează bbc.co.uk

Bio-bateria este alimentată de un compus chimic, acidul lactic, produs de muşchi în timpul efortului susţinut, care apare în mod natural în transpiraţie. Invenţia ar putea fi folosită curând pentru alimentarea cu energie a unor aparate precum monitoare cardiace, ceasuri digitale şi, în cele din urmă, poate chiar telefoane mobile, susţin oamenii de ştiinţă din California.

Ideea de a folosi „energia oamenilor” – utilizarea corpului uman pentru încărcarea bateriilor aparatelor portabile – a inspirat multe abordări. Unele se folosesc de mişcare, folosind dispozitive piezoelectrice, altele se bazează pe sânge pentru a alimenta dispozitive implantate în organism.

„Dispozitivul nostru este primul care foloseşte transpiraţia. Este o dovadă a funcţionalităţii conceptului”, a declarat Wenzhao Jia, doctor de la University California, San Diego, care a detaliat metoda folosită într-un articol publicat în Angewandte Chemie.

„În acest moment, tehnologia nu ne permite să obţinem multă energie – doar patru microwaţi. Dar lucrăm să o îmbunătăţim astfel încât să putem alimenta dispozitive electronice mici”, a precizat cercetătoarea.

Echipa de cercetători nu a încercat să creeze o bio-baterie, scopul lor fiind să obţină un monitor portabil pentru citirea nivelului de acid lactic din organism. Sportivii care se antrenează intens au nevoie să ştie nivelul de acid lactic pentru a-şi putea evalua efortul şi evoluţia. În prezent, monitorizarea se face analizând sângele, procedeu mai îndelungat şi anevoios.

Pentru a realiza un test rapid şi mai puţin invaziv, cercetătorii au imprimat un senzor de acid lactic pe o hârtie utilizată pentru tatuajele temporare. „L-am purtat eu însămi, nici nu-l simţi. Chiar e ca un tatuaj”, a declarat Wenzhao Jia pentru BBC News. „Nu este destinat exclusiv sportivilor profesionişti. Majoritatea oamenilor care fac exerciţii fizice vrea să ştie cum îşi poate îmbunătăţi programul de exerciţii. Putem măsura ritmul cardiac, dar combinarea unor date despre reacţiile fizice ale corpului cu informaţii despre ce se întâmplă din punct de vedere chimic, poate furniza o imagine de ansamblu a evoluţiei din punct de vedere a stării de solicitare a corpului”, a mai spus Jia.

Cercetătorii au mers un pas mai departe, transformând senzorul într-o baterie alimentată cu transpiraţie. Au reuşit acest lucru încorporând în dispozitiv o enzimă care reacţionează cu compuşii chimici din transpiraţie, generând un curent electric slab.

Interesant este că, dintre voluntarii pe care au testat dispozitivul, cei care erau mai puţin antrenaţi produceau mai multă energie. Explicaţia stă în faptul că lipsa de antrenament face ca organismul să obosească mai repede şi să producă, astfel, mai mult acid lactic.

Cercetătorii au încheiat un parteneriat cu o companie pentru a începe să dezvolte produsul. Pasul următor este conectarea tatuajului cu aparatele electronice pe care să le alimenteze şi adăugarea unei soluţii de stocare a energiei produse, prin integrarea unei componente cum ar fi un condensator. Principala provocare este însă găsirea unei soluţii de amplificare a curentului produs. Un ceas de mână digital are nevoie circa 10 microwaţi.

Surse: Mediafax, ACS, BBC News