Home » D:News » Descoperire şocantă: Piloţii de pe Boeing 737 aveau doar 40 de secunde pentru corectarea erorii

Descoperire şocantă: Piloţii de pe Boeing 737 aveau doar 40 de secunde pentru corectarea erorii

Descoperire şocantă: Piloţii de pe Boeing 737 aveau doar 40 de secunde pentru corectarea erorii
Publicat: 27.03.2019
Piloţii care au reprodus într-un simulator de zbor problemele avionului Boeing 737 al companiei Lion Air, prăbuşit în octombrie 2018 în Indonezia, au descoperit că a existat doar un interval de 40 de secunde pentru dezactivarea sistemului automat şi evitarea prăbuşirii, scrie The New York Times.

Piloţii au testat o situaţie de criză similară cu ceea ce anchetatorii suspectează că s-a întâmplat în cazul avionului companiei Lion Air în toamna anului trecut. În cursul testelor, a fost simulată defectarea unui senzor şi modul de funcţionare a softului care are rolul evitării intrării aeronavei în picaj, potrivit Mediafax.

Imediat după defectarea senzorului, piloţii au avut la dispoziţie un timp foarte scurt pentru dezactivarea sistemului automat şi evitarea intrării avionului Boeing 737 Max pe o traiectorie inevitabilă de prăbuşire, au declarat pentru cotidianul The New York Times două persoane implicate în simulare.

Chiar dacă investigaţiile continuă, sistemul automat (Sistemul de amplificare a caracteristicilor de manevrare / Maneuvering Characteristics Augmentation System, MCAS) este în centrul atenţiei autorităţilor care încearcă să afle cauzele prăbuşirii avionului Boeing 737 Max al companiei Lion Air în octombrie 2018 şi aeronavei de acelaşi tip a companiei Ethiopian Airlines în martie.

Piloţii celor două aeronave fuseseră instruiţi doar foarte puţin în legătură cu acest sistem automat. În ultimele minute înainte de prăbuşire, căpitanul avionului Lion Air a răsfoit în grabă manualul tehnic pentru a afla ce să facă. În ceea ce pare a fi o recunoaştere tacită a problemelor sistemului, compania Boeing urmează să propună o actualizare a softului care le va oferi piloţilor mai mult control manual, afirmă surse citate de NYT.

Actualul soft permite dezactivarea sistemului automat, dar, conform simulărilor, piloţii au la dispoziţie mai puţin de 40 de secunde pentru a prelua manual controlul asupra aeronavei înainte ca aceasta să intre pe o traiectorie inevitabilă de picaj. În cursul simulărilor, piloţii au reuşit să aplice corect procedurile, dezactivând cu succes sistemul automat şi evitând prăbuşirea.

John Cox, expert în siguranţa zborurilor şi fost pilot pe avion Boeing 737, crede că piloţii pot reuşi să urmeze procedurile şi să prelungească la câteva minute perioada de 40 de secunde esenţială pentru corectarea traiectoriei. Dar nici cele câteva minute nu vor fi suficiente pentru depistarea şi rezolvarea defecţiunilor, mai ales dacă piloţii, cum a fost cazul celor de la Lion Air, nu au primit instructaj adecvat privind sistemul automat. „Există un interval limitat pentru rezolvarea problemei, iar acel echipaj (Lion Air -n.red.) nici măcar nu ştia că sistemul automat exista”, explică el.

Un purtător de cuvânt al companiei Boeing a comunicat că actualele proceduri pentru pilotarea modeului 737 Max includ modalităţi pentru a face faţă unor astfel de circumstanţe. Reprezentantul Boeing a precizat că piloţii au primit noi proceduri de urgenţă după accidentul Lion Air. „Sistemul nostru software conţine garanţii suplimentare, reducând sarcinile echipajului”, a subliniat el.

Noul sistem automat are funcţie de siguranţă, pentru evitarea intrării aeronavei în picaj. Pe baza datelor furnizate de un senzor, sistemul se activează dacă partea frontală a avionului este prea ridicată. Partea din faţă este coborâtă automat pentru evitarea reducerii portanţei şi intrării în picaj. În actuala concepţie, sistemul automat se activează câte zece secunde, cu o pauză de câte cinci secunde. În condiţiile simulate la zborul Lion Air – cu senzorul defect – trei activări ale sistemului – 40 de secunde – riscă să genereze o traiectorie inevitabilă de picaj, au declarat două persoane implicate în simulare.

Un avion Boeing 737 Max care efectua cursa Lion Air 610 între oraşele indoneziene Jakarta şi Pangkal Pinang s-a prăbuşit în octombrie 2018 în mare. Cele 189 de persoane aflate la bord au murit. Un alt avion Boeing 737 Max, al companiei Ethiopian Airlines, care zbura de la Addis Abeba (Etiopia) spre Nairobi (Kenya) s-a prăbuşit în martie 2019. Cele 157 de persoane aflate la bord au murit.

Potrivit experţilor, piloţii probabil au avut dificultăţi în dezactivarea unui sistem automat care împiedică intrarea în picaj a avionului. Compania Boeing analizează posibilitatea actualizării dispozitivului software care coordonează acest sistem.

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Oamenii de știință au descoperit, în premieră, o moleculă care absoarbe gazele cu efect de seră
Oamenii de știință au descoperit, în premieră, o moleculă care absoarbe gazele cu efect de seră
Vidrele de mare folosesc unelte pentru a avea acces la pradă mai mare și pentru a-și proteja dinții
Vidrele de mare folosesc unelte pentru a avea acces la pradă mai mare și pentru a-și proteja dinții
Un cercel de aur a dezvăluit o poveste devastatoare de acum 2.200 de ani
Un cercel de aur a dezvăluit o poveste devastatoare de acum 2.200 de ani
Peter Buffett, compozitor, filantrop și fiul unuia dintre miliardarii de top ai lumii. „Viața este aleatorie, nici corectă, nici nedreaptă”
Peter Buffett, compozitor, filantrop și fiul unuia dintre miliardarii de top ai lumii. „Viața este aleatorie, nici corectă, ...
John Herschel și contribuțiile aduse astronomiei. „Respectul de sine este piatra de temelie a oricărei virtuți”
John Herschel și contribuțiile aduse astronomiei. „Respectul de sine este piatra de temelie a oricărei virtuți”
Speranța de viață globală ar putea crește cu pâna la 5 ani până în 2050
Speranța de viață globală ar putea crește cu pâna la 5 ani până în 2050
CRISPR ar putea trata orbirea moștenită, arată datele preliminare
CRISPR ar putea trata orbirea moștenită, arată datele preliminare
Ce este și cum apare „pielea de găină”?
Ce este și cum apare „pielea de găină”?
Astronomii au găsit o planetă de mărimea Pământului la doar 55 de ani-lumină depărtare
Astronomii au găsit o planetă de mărimea Pământului la doar 55 de ani-lumină depărtare
O companie din China a lansat o mașină mai ieftină decât modelul Y de la Tesla
O companie din China a lansat o mașină mai ieftină decât modelul Y de la Tesla
În urmă cu 114 ani, Pământul trecea la o distanţă foarte mică pe lângă cometa lui Halley
În urmă cu 114 ani, Pământul trecea la o distanţă foarte mică pe lângă cometa lui Halley
O nouă eră de parteneriat între China și Rusia. Anunțul făcut de Xi Jinping și Vladimir Putin
O nouă eră de parteneriat între China și Rusia. Anunțul făcut de Xi Jinping și Vladimir Putin
Primul caz de gripă aviară la om transmisă de la vaci
Primul caz de gripă aviară la om transmisă de la vaci
Misterul piramidelor din Egipt, aproape de a fi rezolvat. Cum cred cercetătorii că au fost construite?
Misterul piramidelor din Egipt, aproape de a fi rezolvat. Cum cred cercetătorii că au fost construite?
Bărbat dispărut în urmă cu 27 de ani, găsit în pivnița unui vecin
Bărbat dispărut în urmă cu 27 de ani, găsit în pivnița unui vecin
Cristian Șofron, unul dintre copiii-fenomen ai cinematografiei din România, invitat la Altceva cu Adrian Artene
Cristian Șofron, unul dintre copiii-fenomen ai cinematografiei din România, invitat la Altceva cu Adrian Artene
Ce putem afla din cristalele antice despre apa și continentele Pământului?
Ce putem afla din cristalele antice despre apa și continentele Pământului?
(P) Cele mai importante momente din istoria jocurilor de noroc
(P) Cele mai importante momente din istoria jocurilor de noroc