Home » D:News » Atunci când femelele nu mai sunt atrăgătoare, masculii îşi neglijează partenerele şi copiii

Publicat: 25.06.2012
Piţigoii albaştri îşi pierd interesul atunci când frumuseţea partenerelor lor începe să se şteargă, petrecând mai mult timp singuri şi neglijându-şi copiii, arată un nou studiu.

După ce au atenuat strălucirea penelor albastre aflate pe creştetul exemplarelor feminine ale speciei, cercetătorii au observat că partenerii acestora plecau pentru perioade de timp mai îndelungate şi făceau mai puţine călătorii pentru a-şi hrăni puii.

Atât masculii cât şi femelele din specia Cyanistes caeruleus (piţigoi albastru) au pene pe creştetul capului ce reflectă lumina ultravioletă.

În cadrul experimentului, cercetătorii au aşteptat ca puii cuplurilor de piţigoi să iasă din ou, după care au aplicat pe creştetul femelelor un ulei ce bloca lumina ultravioletă.

„Investiţia masculului în hrănirea puilor a fost afectată în mod semnificativ de reducerea capacităţii de reflectare a luminii ultraviolete a penelor de pe creştetul femelei. Masculii care aveau ca partener o femelă a căror pene de pe creştet nu mai reflectau lumina UV efectuau mai rar călătorii de hrănire a puilor”, scriu cercetătorii în studiul publicat în jurnalul Frontiers in Zoology.

Rezultatele studiului arată că femelele-piţigoi trebuie să investească o cantitate semnificativă de timp pentru a se îngriji dacă doresc să continue să fie atrăgătoare.

În natură, femelele din această specie cu o igienă personală precară riscă să-şi piardă strălucirea albastră din cauza prafului, a poluării şi a paraziţilor.

Acesta este unul dintre puţinele studii care se apleacă asupra atractivităţii femelelor şi a reacţiei masculilor, majoritatea cercetărilor efectuate în lumea animală studiind eforturile depuse de masculi pentru a capta atenţia femelelor.

Sursa: ABC Science