Home » Știință » Gustul se află în creier, nu în limbă. Descoperirea care schimbă tot ce se ştia până acum – VIDEO

Publicat: 29.11.2015
Cercetătorii americani au făcut o descoperire ce ar putea schimba tot ceea ce ştiam despre gust.

Oamenii de ştiinţă au stabilit că gustul este stimulat de creier şi nu este provocat de receptorii de pe limbă, potrivit sciencenews.org.

Experimentul cercetătorilor de la Universitatea Columbia demonstrează că de fapt gustul vine mai degrabă din creier, decât din limbă. Manipularea creierului îl poate face de exemplu pe subiectul respectiv să creadă orice despre substanţa pe care o bea, inclusiv că e rea la gust, când de fapt acesta nu s-a schimbat absolut deloc.

Oamenii de ştiinţă au făcut un experiment pe un şoricel de laborator. Mai întâi, i-au dat rozătoarei să bea apă, fără să-i facă nimic. Apoi i-au dat să bea din exact acelaşi rezervor, doar că au intervenit asupra creierului cu un laser care i-a stimulat animalului celulele nervoase responsabile cu gustul amar. Moment în care şoricelul a băut mai puţină apă, strâmbând din nas nemulţumit.

Când cercetătorii au stimulat celulele nervoase din creierul rozătoarei responsabile cu gustul dulce, micuţul animal a avut o reacţie şi mai violentă, închizând ochii, scuturând din cap nervos şi încercând chiar să-şi şteargă cu lăbuţele apa de la gură. De precizat că în tot acest timp, apa administrată şoricelului nu şi-a schimbat deloc gustul.

Concluzia savanţilor este că gustul e „fabricat” în creier, nu doar la nivelul limbii, iar descoperirea ar putea schimba tot ceea ce ştim despre acest subiect. Până acum, se ştia că papilele gustative de la nivelul limbii transmit informaţia la creier, când de fapt situaţia s-ar putea să fie taman invers.

Aceiaşi cercetători de la Universitatea din Columbia au desfiinţat anul trecut mitul aşa-numitei „hărţi a limbii”, mit potrivit căruia ar exista papile gustative pentru diferite gusturi. Oamenii de ştiinţă americani au descoperit că de fapt creierul uman deţine celule specializate pentru fiecare gust, care sunt în directă legătură cu celulele de la nivelul limbii.

Cercetătorii speră ca descoperirile lor în acest domeniu să ajute oamenii care-şi pierd simţul gustului, odată cu înaintarea în vârstă.

Sursa: RFI