Home » Știință » Un experiment realizat în premieră de fizicieni poate rescrie ce ştim despre lumină şi teoria relativităţii

Publicat: 21.01.2018
Pentru prima dată într-un experiment, oamenii de ştiinţă au demonstrat fenomenul de deplasare a luminii în spaţiu curbat. În loc să se deplaseze pe traiectoria geodezică (cel mai scurt drum pe o suprafaţă curbată), se distanţează de această traiectorie datorită acceleraţiei.

Studiul a fost publicat în jurnalul Physical Review X şi „deschide calea pentru un nou demers în domeniul luminii accelerate. Până acum, impulsurile accelerate au fost studiate numai în mediul cu geometrie plană. În lucrarea de faţă, impulsurile optice descriu traiectorii curbate într-un mediu curbat”, a precizat Anatoly Patsyk, membru al echipei de cercetare de la Institutul de Tehnologie din Israel.

Experimentul a fost realizat de o echipă internaţională de cercetători din Israel, de la Universitatea Harvard şi Centrul de Astrofizică Harvard-Smithsonian, scrie Futurism.

Savanţii au putut studia fenomenele care derivă din teoria relativităţii generale enunţată de Albert Einstein.

Echipa a putut face ca un impuls laser să accelereze prin reflectarea luminii într-un dispozitiv utilizat pentru modularea amplitudinii, fazei sau pentru polarizarea undelor. Reflectarea luminii în acest dispozitiv imprimă un anumit front de undă, care accelerează în timp ce îşi păstrează forma. Apoi, echipa a îndreptat laserul accelerat în interiorul unui bec special care îi permitea să împrăştie lumina şi în acelaşi timp să o facă vizibilă pentru cercetători.

Echipa a observat că atunci când se mişcă în interiorul becului, traiectoria impulsului se îndepărtează de linia geodezică. Atunci când au comparat mişcarea cu un impuls care nu accelera, au descoperit că atunci când nu accelera impulsul urma linia.

Studiul poate fi un punct de plecare pentru cercetările viitoare care analizează fenomenele care derivă din teoria relativităţii generale. „Ecuaţiile lui Einstein determină, printre altele, evoluţia undelor electromagnetice în spaţiul curbat”, a adăugat Patsyk.

O cercetare ştiinţifică ce infirmă teoria relativităţii a lui Einstein stârneşte controverse printre specialişti

Ce spune Teoria Relativităţii a lui Einstein despre zborul spaţial interstelar?

Fizicienii regândesc natura spaţiului şi a timpului într-o încercare de a elabora ”teoria totului”