„Niciodată atât de mulţi nu au datorat atât de mult celor puţini”, a spus Winston Churchill, prim ministrul de atunci al Marii Britanii referindu-se la piloţii militari din cadrul Royal Air Force care au reuşit să oprească puternica flotă aeriană a Luftawaffe-ului german. Numeroasele încleştări şi dueluri aeriene au fost grupate de istorici sub titlul generic de Bătălia Angliei. După succesul Operaţiunii Blitzkrieg, evacurarea din Dunkirk şi predarea Franţei, Marea Britanie era aproape pe cont propriu în faţa maşinii de război germane. Arhipelagului britanic i-a fost aşadar scris să fie salvat de celebra Bătălie a Angliei, cu siguranţă unul dintre momentele decisive ale celui de-al doilea Război Mondial.
Cauze şi tensiuni
După căderea neaşteptat de rapidă a Poloniei şi apoi a Franţei, Marea Britanie s-a văzut singură în faţa uriaşei maşini de război germane, neînvinse până atunci. De fapt, Hitler aprobase deja planul de invazie terestră a Insulelor Britanice, cunoscut sub numele de Operaţiunea Leul de Mare. Însă pentru asigurarea invaziei terestre asupra britanicilor, Germania Nazistă trebuia să-şi stabilească supremaţia aeriană nu doar deasupra Marii Britanii, ci şi deasupra Canalului Mânecii.
Evident, sarcina aceasta i-a revenit lui Hermann Goering, comandantul aviaţiei militare germane, temuta şi celebra Luftwaffe. Deznodământul avea să se concretizeze nu doar în prima campanie de bombardament strategic din istorie, ci şi prima bătălie care avea să fie decisă de rezultatul duelurilor aeriene. Cifrele erau cum nu se poate mai dezechilibrate:
-Luftwaffe poseda peste 2.000 de avioane de vânătoare comasate în baze aeriene care se întindeau din Franţa în Norvegia. Forţele Regale Aeriene Britanice, sau Royal Air Force deţineau la acea dată doar 675 avioane de luptă. Totuşi, pe atunci avioanele germanilor erau în mare parte concepute pentru bombardament pe distanţei scurte, intercepţie şi vânătoare. Berlinului îi lipseau avioane de bombardament strategice, de mari dimensiuni, capabile de o misiune completa deasupra Angliei dintr-un singur zbor.
Flotilă de avioane britanice de bombardament din perioada celui de-al doilea Război Mondial
Tot atunci, germanilor le lipseau avioane de vânătoare de mare precizie şi fiabilitate. Multaşteptatul avion Messerschmitt Me 262, primul avion de vânătoare echipat cu motor cu reacţie, nu fusese încă inventat.
Pe de altă parte, britanicii nu se bazau doar pe un singur as în mânecă. Este adevărat că piloţii din cadrul RAF erau mai bine pregătiţi şi mai experimentaţi, dar britanicii posedau şi un sistem de radare foarte avansat şi eficient pentru acele vremuri, radar care-i avertiza din timp de apariţia flotilelor aeriene inamice.
În plus, moralul lor era excelent căci luptau la ei acasă. Nu în ultimul rând, alături de ei luptau peste 140 de piloţi de vânătoare polonezi, excelent antrenaţi.
Aceşti piloţi polonezi, puţin amintiţi astăzi, au avut o contrubuţie semnificativă la deznodământul bătăliei, doborând peste 200 avioane germane din totalul celor 1100 avioane pierdute la finalul bătăliei de către Luftwaffe.
Ziua Vulturului
Germanii doreau să-şi asigure superioritatea aeriană într-un timp cât mai scurt. Mai precis o singură zi, pe care au numit-o sugestiv: Ziua Vulturului. Data exactă a acestei Adlertag, cum se chema în limba germană trebuia stabilită şi aleasă de Hitler în persoană. Până în acel moment, dictatorul german decisese ca aviaţia lui Goering să se limiteze la atacul navelor de transport britanice care traversau Canalul Mânecii, în speranţa scurtcircuitării convoaielor de mărfuri şi provizii necesare Londrei în timp de război.
Prin urmare, în prioada cuprinsă între 10 iulie şi începutul lunii august a anului 1940, germanii au bombardat puternic convoaiele maritime. Doar că în acele confruntări au intervenit şi cei mai buni piloţi de vânătoare britanici. În luptele aeriene de deasupra Canalului Mânecii, Luftwaffe a pierdut 248 avioane de bombardament şi vânătoare, în timp ce RAF-ul a înregistrat doar 148 avioane pierdute.
Fusese un fel de preludiu sângeros al duelurilor aeriene de deasupra Londrei. Cu toate acestea, bilanţul îi îngrijora serios pe britanici. Nu erau atât de mult resimţite pierderile avioanelor, căci fabricile engleze de profil lucrau nonstop pentru producerea de noi avioane, cât erau de regretate pierderile umane. Un pilot de vânătoare eficient se formează în timp îndelungat, iar timpul părea să joace contra Londrei.
Avion de bombardament. Fotografie istorică
Directiva Fuhrerului cu numărul 17 a fost în cele din urmă lansată pe data de 1 august 1940. Ordinele lui Hitler erau clare:
„Luftwaffe trebuie să elimine RAF în cel mai scurt timp posibil. Intensificarea războiului aerian trebuie să înceapă din data de 5 august. După terminarea pregătirilor şi stabilirea stării vremii, data exactă va fi stabilită”.
Planul stabilit de strategii militari din cadrul Luftwaffe viza bombardarea istalaţiilor radar britanice. Etapa aceasta urma să pregătească ziua decisivă. Ziua Vulturului. Astfel, Berlinul a stabilit ca data de 10 august să fie hotărâtoarea Zi a Vulturului.
Din cauza vremii nefavorabile, distrugerea radarelor nu a fost terminată înainte de 12 august. Cu toate că germanii pierduseră iarăşi mai multe avioane decât britanicii, Luftwaffe a reuşit să distrugă o mare parte din reţeaua de radare. Cu ajutorul extern primit de la Washington, britanicii au reuşit însă să-şi reasambleze radarele în timp record, iar piloţii RAF erau neclintiţi. Germanii pierduseră iarăşi 84 avioane de vânătoare iar englezii doar 8. Vulturul era doborât metodic.
Zilele de 14 şi 15 august au avut un deznodământ aproape identic, cu 75 avioane germane lichidate şi doar 35 avioane britanice sfârşite în acelaşi fel.
Confruntat cu realitatea dură, Goering a shimbat cu disperare strategia Luftwaffe. La început a interzis orice operaţiune de lichidare a radarelor britanice. În al doilea rând, a decis ca avioanele de tip Stukas să fie retrase de la zbor deoarece se dovediseră a fi extrem de vulnerabile în duelurile aeriene.
Carlinga unui avion Spitfire
În ultimul rând, Goering a decis ca avioanele de tip Messerschmitt Bf 109 să nu mai execute misiuni de vânătoare, ci strict de bombardament. Nemulţumit, Goering a mai decis în ultimă fază ca avioanele Messerschmitt Bf 109 convertite în bombardiere să beneficieze de avioane de vânătoare de acelaşi tip care să le escorteze pe perioada misiunilor de bombardament asupra Marii Britanii.
Astfel, majoritatea avioanelor de tip Bf 109 au fost transferate bazei aeriene de la Pas de Calais, punctul cel mai apropiat geografic de Bătrânul Albion. Tot în acelaşi scop, grupe mici de bombardiere au fost trimise însoţite de escorte masive de avioane de luptă. Totul pentru a atrage RAF într-o singură luptă decisivă. Aceasta a fost strategia germană, care era cât pe ce să câştige bătălia.
Contraatacul buldogului furios
Strategia germană a continuat pentru următoarele câteva săptămâni, şi chiar dacă britanicii doborau mai multe avioane inamice decât pierdeau, Luftwaffe câştiga teren încet, dar sigur. Germanii îşi permiteau pe atunci să piardă piloţi şi avioan, pe când RAF, nu.
Fără să ştie soarta a decis brusc să fie de partea britanicilor printr-un incident care a stârnit furia tipică de luptă a legendarului buldog englez!
În primele ore ale zilei de 25 august 1940 un pilot german al unei aeronave de bombardament de tip He 111, a bombardat accidental centrul Londrei în pofida ordinelor lui Hitler care interzisese orice acţiune asupra capitalei britanice. Evident, nici pilotul german nu şi-ar fi imaginat niciodată consecinţele gestului său atât asupra soartei bătăliei.
Turbat de furie şi oripilat de un asemenea atac soldat cu multe victime din partea populaţiei civile necombatante, Winston Churchill a ordonat un raid aerian de bombardament în aceeaşi noapte asupra Berlinului.
Un avion de vânătoare de tip Spitfire care survolează coastele maritime ale Angliei
Goering, care ironizase ulterior aviaţia britanică, despre care declarase de nenumărate ori că nu ar fi fost capabilă să bombardeze Germania, avea să aibă parte de o surpriză neplăcută. Deseori, Goering obişnuia ca în cercurile sale de apropiaţi să declare cu emfaza-i caracteristică:
„Dacă britanicii vor fi vreodată în stare să bombardeze o ţintă de pe teritoriul german, atunci să-mi ziceţi mie Meyer”, cu trimitere la una din denumirile generale dispreţuitoare la adresa evreilor.
Spre uluiala berlinezilor, în noaptea de 25 august, un număr de 81 bombardiere britanice de tip Hampden au apărut pe cerul capitalei lor pentru a da o lovitură îndrăzneaţă în inima celui de-al Treilea Reich. Bombardamenul britanic a fost unul ineficient, dar a doua zi dimineaţa, toţi berlinezii îl porecliseră deja „Meyer” pe Goering, o poreclă mai mult decât insultătoare la adresa unuia dintre cei mai antisemiţi dintre apropiaţii lui Hitler.
Furios şi ruşinat, acesta a apărut în faţa naţiunii germane, unde a promis solemn că astfel de bombardamente nu vor mai avea loc niciodată. Istoria avea să-l contrazică grav pe această temă. Şi nu numai...
Hitler în schimb, era puternic atins în ego-ul său maniac. Nu putea concepe ca un asemenea act de îndrăzneală al britanicilor să nu fie aspru pedepsit.
Fuhrerul a apărut a doua zi dimineaţa la postul naţional de radio, unde a dat un comunicat nevrotico-belicos, în stilul său caracteristic.
„Dacă britanicii îndrăznesc să ne bombardeze oraşele, noi le vom îngropa pe ale lor”, apoi, în ciuda sfaturilor generalilor săi, Hitler i-a ordonat lui Goering să dezlănţuie o campanie masivă, fără nicio regulă, în scopul distrugerii din temelii a Londrei.
Cu toate că bombardamentele furibunde ale germanilor s-au dovedit greu de suportat pentru londonezi, măsura pripită luată de Hitler le-a permis celor din RAF să-şi refacă forţele. Bazele şi fabricile au fost reparate, iar avioanele modernizate în ritm urgent.
Avion de vânătoare german de tip Messerschmitt Bf 109 expus într-un muzeu al aviaţiei militare
Noile avioane de tip Hurricane şi Spitfire începeau să provoace pagube din ce în ce mai mari inamicilor germani. De fapt, avionul Spitfire
Mkl devenise singurl avion britanic capabil să se înfrunte de la egal la egal cu redutabilul Messerschmitt Bf 109.
În cele din urmă, piloţii RAF au provocat asemenea pagube germanilor încât Luftwaffe nu şi-a mai permis să piardă piloţi şi avioane deopotrivă.
Într-un final toate bombardamentele de zi au fost oprite, iar Operaţiunea Leul de Mare a fost amânată pe termen nedecis. Au mai continuat câteva bombardamente de noapte, dar Bătălia Angliei se încheiase. Britanicii câştigaseră în mod evident, cu toate că la începutul confruntărilor aeriene păreau să aibă a doua şansă.
Mulţumită unui bombardier german rătăcit asupra spaţiului aerian londonez, precum şi datorită ego-ului bolnav al lui Hitler, a fost salvat ultimul bastion al libertăţii în Europa celui de-al doilea Război Mondial.
Niciun alt cult extremist nu a reuşit să ucidă atât de mulţi oameni precum thugii din India colonială. Doar în decursul anului 1830, membrii acestei adevărate societăţi secrete religioase de orientare hindusă au strangulat peste 30.000 de oameni, oferiţi drept jertfe zeiţei Kali. Atât de mare le-a fost impactul, încât ei sunt cei care au dat limbii engleze termenul arhicunoscut astăzi de „thug”- criminal, bandit ucigaş, om periculos. Pentru eradicarea lor, Imperiul Britanic…
Metamfetamina este un drog psihostimulant cunoscut mai ales datorită serialului de televiziune „Breaking Bad” şi mediatizării cazurilor grave de persoane dependente. Însă, nu mulţi îi cunosc trecutul interesant. Puţini sunt cei ce ştiu că ea a fost extrem de populară în rândul soldaţilor din armata germană în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Al doilea Război Mondial a scos la iveală probabil cele mai atroce şi tenebroase trăsături ale omului. Hecatombele de vieţi omeneşti, distrugerile fără precedent, climatul de ură, deznădejde şi disperare, foametea, bolile şi mai ales ura nemărginită faţă de oameni de rase, credinţe şi culturi diferite. În timp ce marea majoritate a oamenilor sunt şi astăzi oripilaţi de excesele naziştilor, la capătul celălalt al lumii, în Asia, faptele cumplite ale unui savant, cercetător…
Cu puţin timp înainte ca avioanele să cucerească înălţimile, cerul era brăzdat de o altă maşinărie zburătoare născocită de mintea cutezătoare a unui inventator german. De forma aproximativă a unui balon clasic cu aer cald, dar mult mai sigur şi mai manevrabil, dirijabilul care avea să poarte numele contelui care l-a inventat, a fost ultimul aparat de zbor care a stârnit rumoare şi admiraţie, înainte de apariţia avionului care avea să-l detroneze definitiv.
În tumultuoasele vremuri ale celui de-al doilea Război Mondial, istoria evadărilor avea să consemneze cazul unui prizonier britanic care a reuşit să evadeze de peste două sute de ori, întorcându-se de fiecare de bunăvoie în interiorul, deloc plăcut al lagărelor naziste. Motivul care-i „dădea aripi” la propriu şi la figurat lui Horace Greasley să-şi rişte viaţa de nenumărate ori a fost unul cu adevărat irezistibil: dragostea! Restul a rămas în amintiri, o carte autobiografică…
În perioada celui de al Doilea Război Mondial, a existat un general german cu adevărat unic şi special în rândul tuturor strategilor care au decis cursul acestei conflagraţii. A fost unul dintre cei mai respectaţi şi apreciaţi lideri militari ai timpului său. Feldmareşalul Erwin Rommel avut un rol important în două momente decisive ale conflagraţiei: bătălia de la El Alamein şi debarcarea Aliaţilor din Ziua Z. A fost un adevărat geniu militar care putea oricând să schimbe soarta…
Dacă îi întrebi pe tinerii români care este ziua în care sărbătoresc dragostea şi fac cadouri iubiţilor sau iubitelor, îţi răspund, fără a sta pe gânduri, Valentine's Day - sărbătoarea de import care s-a transformat în ultimul timp într-o adevărată desfăşurare de forţe atât pentru cuplurile aflate în căutarea darului ideal, dar şi pentru comercianţi care speculează din plin noua modă. Puţini sunt cei care îşi amintesc că românii au propria sărbătoare a dragostei,…
Vlăduţ, băieţelul de doar şase ani al colegului nostru, diagnosticat cu neuroblastom şi alte două tumori, a început investigaţiile medicale în Israel. Are un drum lung în faţă şi are nevoie de fiecare dintre noi. Donaţii se pot face şi prin SMS la numărul 8828 cu textul Vladut.
Având o istorie a locului de patru secole, Palatul Cotroceni este una dintre clădirile cele mai importante ale României, în care s-au luat decizii care au influenţat decisiv ţara noastră. Poate cel mai important este Consiliul de Coroană din august 1916 în care s-a discutat intrarea României în Primul Război Mondial, participare care va duce în cele din urmă la realizarea Marii Uniri de la 1918.
Clădirea aflată pe strada Dionisie Lupu nr.46 din Capitală reprezintă un simbol al stilului romantic cu influenţe neogotice. În ciuda frumuseţii sale arhitecturale, locuinţa ridicată în jurul anului 1860 pentru Cezar Librecht păstrează în interiorul său povestea unuia dintre primele scandaluri de corupţie din istoria ţării.
Anul 2018 a fost un an excelent şi plin de descoperiri în neuroştiinţe, dovedind că, deşi creierul este organul nostru principal, deţine încă multe secrete. Chiar şi în secolul XXI, cercetătorii descoperă aspecte fundamentale cu privire la acest ţesut cu o masă de doar aproximativ 1,4 kilograme.
De la o berărie veche de 13.000 de ani la un oraş demult pierdut, ce ar fi fost construit de către prizonierii Războiului Troian, acestea sunt unele dintre cele mai importante descoperiri istorice din 2018.
Jurnaliştii care relatează ştirile din domeniul ştiinţei şi-au făcut propriile clasamente cu cele mai importante realizări înregistrate în domeniul lor în 2018, acesta fiind cazul şi jurnaliştilor de la Science News. Unele dintre evenimentele alese vorbesc despre investigaţii în cele mai îndepărtate colţuri ale Universului, iar altele s-au concentrat asupra rezolvării unor mistere cu ajutorul geneticii ori asupra intervenţiilor de salvare în cazuri care au ţinut lumea cu sufletul…
Anul 2018 a fost plin în descoperiri ştiinţifice, iar unele dintre acestea au fost extrem de bizare, depăşind aşteptările normale şi dovedind că lumea înconjurătoare este în continuare plină de secrete.
Oumuamua este un asteroid misterios considerat a fi primul obiect interstelar observat în Sistemul Solar. Un grup de specialişti consideră că aceasta ar putea fi o structură extraterestră ce este în căutarea semnelor existenţei vieţii.
NASA doreşte să găsească urme de viaţă extraterestră. Deşi agenţia spaţială americană nu a găsit dovezi clare ale existenţei extratereştrilor, un savant NASA crede că deja am fost vizitaţi de extratereştri, aici, pe Terra.
Castelul Corvinilor, cunoscut şi sub numele de Castelul Huniazilor sau Castelul Corvineştilor, a atras de-a lungul timpului atenţia istoricilor care îl consideră şi locul unde ar fi fost închis pentru o perioadă necunoscută de timp Vlad Ţepeş. Specialiştii Universităţii din Princeton au încercat să determine ce se află sub Castelul Corvinilor din Transilvania. Din cauza secolelor în care castelul a fost reconsolidat, arheologii nu au fost siguri care este fundaţia originală a…
Publicate de OpenSignal, o companie specializată în cartografierea acoperirii wireless, studiul făcut pe telefoane iPhone lămureşte un aspect deseori neglijat la momentul achiziţiei: cât de bun este, de fapt, conexiunea de internet mobil oferită de dispozitivul ales.
Guvernul Norvegiei doreşte ca până în 2020 să finalizeze un proiect infrastructural revoluţionar. Valoarea acestuia se ridică la 40 miliarde de dolari, relatează CNN.