Adrian Adolph Greenburg (1903–1959), cunoscut simplu ca Adrian, a fost unul dintre cei mai influenți designeri de costume din istoria filmului. A creat vestimentația emblematică a lui Dorothy din The Wizard of Oz (1939) și rochiile luxoase ale multor actrițe de top, inclusiv distinsele Greta Garbo și Joan Crawford. Costumele din pelicula Marie Antoinette (1938),cu Norma Shearer în rolul principal, din The Merry Widow (1934), Camille (1936), cu Greta Garbo în rolul principal, The Women (1939), The Great Ziegfeld (1936). Toate creațiile nu doar că au contribuit la succesul acestor filme, dar au influențat și moda și estetica cinematografică, consolidându-l ca unul dintre cei mai importanți designeri de costume din istoria Hollywood-ului.
Adrian Adolph Greenburg, cunoscut simplu ca Adrian, s-a născut la 3 martie 1903 în Naugatuck, Connecticut, crescând într-o familie cu un simț aparte pentru orice formă de artă. A învățat despre teoria culorilor de la mama sa, în vreme ce menajera l-a introdus în tainele cusutului.
Adrian a studiat la New York School for Fine and Applied Arts (acum Parsons School of Design), continuându-și mai apoi educația la Paris. Talentul lui a fost remarcat de compozitorul Irving Berlin, care l-a angajat pentru a crea costume pentru Music Box Revue, în 1922.
Primul lui contract la Hollywood i-a fost oferit de Natacha Rambova (creatoare americană de costume de film, scenografă și actriță ocazională, activă la Hollywood în anii 1920), care l-a rugat să o asiste la ultimele filme ale soțului ei, Rudolph Valentino. Apoi, a colaborat cu Cecil B. DeMille, regizor și actor american, ulterior semnând un contract cu MGM, unde a rămas timp de treisprezece ani, și contribuind la peste 200 de filme.
Deși nu a fost niciodată nominalizat pentru un premiu Oscar, Adrian este considerat unul dintre cei mai importanți creatori de costume de la Hollywood.
După ce s-a retras din designul de costume pentru film în 1948 (deși a revenit ocazional), Adrian s-a dedicat vieții personale și propriei afaceri. A deschis saloane de modă la New York și Beverly Hills, creațiile sale fiind vândute în cele mai importante magazine din Statele Unite. În 1944 a primit premiul Coty pentru modă, după ce, în 1938, fusese onorat cu premiul Lord & Taylor pentru munca sa la Marie Antoinette (1938).
Ultima contribuție în calitate de designer de costume pentru film a fost pentru producția din 1952 Lovely to Look At (1952). În același an a suferit un atac de cord, acest moment de cumpănă din viața sa determinându-l să se mute în Brazilia împreună cu soția, actrița Janet Gaynor, și fiul lor Robin.
S-a întors în SUA pentru a lucra la Grand Hotel, un musical cu Viveca Lindfors și Paul Muni, iar ultimul său credit din carieră a fost designul de costume pentru musicalul de pe Broadway Camelot. Lucra la această producție când a murit de infarct, la 13 septembrie 1959. Avea 56 de ani.
Adrian a revoluționat designul de costume prin abordarea sa unică, care combina estetica impresionantă cu funcționalitatea practică. A înțeles că un costum de film trebuie să fie nu doar vizual spectaculos, ci și confortabil pentru actor, permițând libertate de mișcare și expresie.
Una dintre cele mai influente inovații ale sale a fost introducerea umerașilor căptușiți – o soluție ingenioasă care a definit silueta feminină a epocii. Acest detaliu distinctiv a devenit emblematic pentru stilul lui Joan Crawford, ajutând-o să proiecteze o prezență puternică și sofisticată pe ecran.
„Întotdeauna a simțit că atunci când schițează haine”, spunea fiul său, Robin Greenburg, „acestea ar trebui să ajute femeia, să o facă să arate cât se poate de bine. Mai bine. Favoriza un look cu umeri mai largi, care echilibra șoldurile și dădea femeii cea mai bună siluetă posibilă. (…) „Considera ridicol ca oamenii să se ia după o modă doar pentru că era…noua modă. Lucrările sale erau atemporale și de aceea continuă să rezoneze”. (…) „Singura mea dezamăgire este că nu a primit niciodată un premiu Oscar. „Atunci când te gândești la munca tatălui meu, este evident că ar fi meritat să fie recompensată cu șapte sau Oscaruri, dacă ar fi existat această categorie în perioada în care a lucrat pentru MGM. Dar poate că într-o zi Academia îi va acorda un premiu pentru întreaga carieră”.
Adrian a vândut un milion de exemplare ale rochiei albe din organdi cu volane, inspirate de celebra creație purtată de Joan Crawford în Letty Lynton (1932) – film considerat de IMDb drept unul dintre cele mai influente din istoria modei cinematografice. A câștigat postum premiul Tony, în 1961, în calitate de cel mai bun designer de costume (musical) pentru Camelot, împreună cu Tony Duquette, co-designerul său.
În 2019, autorii Leonard Stanley și Mark A Vieira au scris o carte biografică despre renumitul costumier de la Hollywood – Adrian: A Lifetime of Movie Glamour, Art and High Fashion, în paginile căreia se află inclusiv schițele costumelor lui Adrian. Stanley îl admirase pe Adrian de când era copil, descoperindu-i costumele fascinante odată cu filmul din 1939, Lady of the Tropics, cu Hedy Lamarr și Robert Taylor în rolurile principale. Mai târziu, când l-a întâlnit personal, avea să-i spună: „Sunt cel mai mare fan al tău!”
Astăzi, Stanley este considerat cel mai important colecționar de schițe de costume de la Hollywood.
Surse:
https://www.imdb.com/name/nm0012424/bio/?ref_=nmtrv_ql_1
https://www.screenchic.com/post/the-new-adrian-book-is-a-feast-for-fans-of-costume-design
https://www.costumedesignersguild.com/the-adrian/
Christoph Waltz, singurul actor austriac cu două Oscaruri. De la Viena la Hollywood