Istoria unei marci beton

10 07. 2007, 11:01

Debutul noii unitati a fost deosebit de spectaculos: in 1896, in primul an de functionare, productia anuala s-a ridicat la 80.000 de tone de ciment – record mondial la acea vreme. In 1918, politica grupului devine extrem de dinamica si de agresiva: au loc fuziuni cu alte mari companii producatoare de ciment, care in final duc la formarea companiei Portland-Cementwerke Heidel­berg-Mannheim-Stuttgart AG. Desi inceputul megacorporatiei se anunta promitator, perioada 1929-1933, marcata in Germania de o mare criza economica, nu a fost deloc benefica pentru noua companie. Din cauza scaderilor drastice ale vanzarilor pe piata cimentului, grupul a intrerupt activitatea fabricilor sale timp de trei ani. In 1936, insa, corporatia – din nou rebranduita Portland-Zementwerke Heidelberg Aktiengesellschaft – a depasit cu bine criza si a inregistrat inca o data productii-record.

Al doilea Razboi Mondial nu a iertat nici grupul producator de ciment: fabricile sale au fost tinte pre­dilecte ale bombardamentelor Alia­ti­lor, iar corporatia si-a revenit abia la sfarsitul anilor ‘60. Extinderea HC peste hotarele Germaniei s-a facut la sfarsitul anilor 1970, prin asocierea cu fir­ma franceza producatoare de ciment Vicat si prin preluarea com­paniei Lehigh Portland Cement din SUA. Schimbarile politice din Europa Centrala si de Est au generat investitii considerabile ale HeidelbergCement, in special in Cehia, Polonia, Ungaria, Croatia, Bulgaria, Romania, Bosnia-Herte­go­vina, Ucraina si Rusia. Volumul de afaceri al HeidelbergCement s-a dublat in 1993 prin preluarea companiei belgiene CBR, iar achizitio­narea companiei Scandinavian Scancem in 1999 a determinat crearea de noi piete, in nordul Europei, Anglia, Africa si Asia. Achizitionarea capitalului majoritar al holdingului indonezian Indocement, in primavara lui 2001, a dus la cresterea semnifi­cativa a capacitatii de productie a HeidelbergCement.

In 2001, pentru a reflecta schim­barile care au avut loc si caracterul international al companiei, Heidel­berg Zement si-a schimbat numele in HeidelbergCement. Cu aceasta ocazie, a fost implementata noua misiune a corporatiei, limba de comunicare in cadrul grupului fiind engleza. O ca­rac­teristica a strategiei si culturii organizationale a HC a constat si in structura decizionala descentralizata, fiecare tara avand propria politica locala, sub umbrela filosofiei inter­natio­nale a corporatiei. In Romania, HC este unul dintre cei mai importanti investitori ger­mani, cu o valoare a investitiei de peste 240 milioane euro din 1998 pana in prezent. HeidelbergCement este prezent pe piata romaneasca in productia de ciment, de betoane si agregate prin trei companii: CarpatCe­ment Holding, Carpat Beton, respectiv Carpat Agregate.

Foto: HeidelbergCement Group