Home » D:News » Dioxid de carbon, descoperit pe o planeta indepartata

Dioxid de carbon, descoperit pe o planeta indepartata

Publicat: 25.11.2008
Dioxidul de carbon, o posibila amprenta a vietii, a fost descoperit pentru prima oara in atmosfera unei planete dintr-un alt sistem solar

Desi planeta, denumita HD 189733b, este prea fierbinte pentru a putea fi locuita, descoperirea i-a entuziasmat pe oamenii de stiinta, deoarece dioxidul de carbon este una dintre cele patru substante chimice pe care viata le genereaza. Iar faptul ca au reusit sa-i detecteze prezenta, indica faptul ca astronomii sunt capabili sa identifice semne ale vietii in alte lumi. “Este prima detectare a dioxidului de carbon in atmosfera unei planete extrasolare, ceea ce inseamna ca trei din cei patru biomarkeri ai vietii au fost intalniti deja in spatiu: apa, metanul si acum dioxidul de carbon”, a explicat Alan Boss, cercetator al Institutului Geologic Carnegie din Washington. “Singurul element nedetectat inca este oxigenul”, a mai adaugat el. HD 189733b se afla la aproximativ 65 de ani-lumina distanta de Pamant. Este o giganta gazoasa, poreclita “Jupiterul fierbinte”, deoarece orbiteaza foarte aproape de steaua sa gazda. Astronomii nu sunt sunt siguri de sursa care determina prezenta dioxidului de carbon pe planeta, dar suspecteaza ca apropierea sa de stea face ca radiatia intensa sa actioneze asupra unor compusi chimici ce se transforma in dioxid de carbon. Detectarea a fost facuta cu ajutorul unei tehnologii in infrarosu si al unui spectometru complex, ambele montate pe Telescopul Spatial Hubble.

Sursa: MSNBC