Home » D:News » Telescopul Hubble descopera tripleti stelari

Telescopul Hubble descopera tripleti stelari

Publicat: 26.11.2008
Astronomii au descifrat cu ajutorul telescopului Hubble, misterul unei stele gigantice din nebuloasa Carina: sunt tripleti.

Steaua, cunoscuta sub denumirea de Tr16-244, se afla intr-o regiune supraincarcata cu gaze si praf, aflata la 7 500 de ani-lumina de Pamant. Nebuloasa adaposteste cele mai tinere si cele mai fierbinti stele din Univers, printre acestea numarandu-se si Eta Carinae, o masiva stea albastra, una dintre cele mai luminoase stele descoperite pana in prezent.

Tr16-244, impreuna cu steaua vecina WR 25, constituie subiectul unor studii astronomice legate de nebuloasele in cadrul carora iau nastere stele noi. Acestea sunt rare, puternice si traiesc relativ putin in comparatie cu alte stele, deoarece isi ard mai repede hidrogenul. Noile imagini captate de Hubble arata ca steaua Tr16-244 este formata, de fapt, din trei corpuri, dintre care doua orbiteaza foarte aproape una de cealalata, incat apar ca un singur punct. A treia stea este mult mai indepartata, iar astronomii au estimat ca are nevoie de sute sau poate chiar mii de ani pentru a completa o singura orbita.

“Detectarea stelelor binare sau multiple este un lucru dificil, de aceea multe dintre ele sunt inca nedescoperite”, declara astronomul Jesus Maiz Apellaniz din cadrul Institutului de Astrofizica din Andaluzia, Spania.