Home » D:News » Cea mai mare catastrofa in spatiu

Cea mai mare catastrofa in spatiu

Publicat: 23.02.2009
Este vorba despre cea mai mare si mai violenta catastrofa cosmica fotografiata vreodata de om, iar proba celor intamplate este o puternica raza gamma pe care “ochiul” satelitului Fermi de la NASA a reusit s-o detecteze.

O violenta explozie, cauzata de colapsul unei stele de cinci ori mai mare decat Soarele a generat cea mai luminoasa raza de fotoni gamma (Gamma Ray Burst) observata de om pana in prezent. Identificata de satelitul Fermi de la NASA pe 16 septembre 2008, raza denumita GRB 080916C a fost emisa de o galaxie aflata la o distanta de 12 miliarde de ani lumina de Pamant.
Potrivit cercetatorilor, derivata dintr-un colaps al materiei de o extraordinara violenta (cel mai intens inregistrat vreodata), raza gamma ar fi generat o gaura neagra al carei ecou s-a propagat cu o rapiditate iesita din comun. “Viteza atinsa de plasma la temperatura extrem de inalta este comparabila cu cea care va fi atinsa de particule in interiorul super-acceleratorului de la Cern din Geneva”, a comentat Ronaldo Bellazzini, responsabil cu experimentul Fermi la Institutul national de Fizica Nucleara din Italia.
Catastrofa a fost inregistrata de doua instrumente: GMB, Gamma Ray Burst Monitor al americanilor a strans mai intai fotonii radiatiei X; apoi LAT, Large Area Telescope al italienilor, fotonii radiatiei gamma. Intre cele doua a existat o intarziere de cinci secunde, o perioada de timp semnificativa pentru descrierea proceselor survenite la moartea unei stele.

Sursa: Galileo