Home » D:News » Milioane de români îşi introduc zilnic uraniu şi poloniu în corp

Milioane de români îşi introduc zilnic uraniu şi poloniu în corp

Publicat: 23.12.2012
La finalul anilor '20, oamenii de ştiinţă ştiau deja că fumul de tutun conţine un număr mare de compuşi chimici periculoşi: monoxid de carbon, cianură de hidrogen, amoniac, formaldehidă sau piridină (un ingredient al solvenţilor industriali).

În ziua de astăzi, numărul compuşilor chimici identificaţi în ţigări se ridică la 4.000, iar dintre aceştia cel puţin 100 au fost clasificaţi drept periculoşi pentru sănătatea umană. Pe lista ingredientelor nocive se găsesc substanţe variate, de la arsenic la toluen.

Puţină lume ştie că printre elementele periculoase din ţigări se numără poloniu-210, uraniu-235 şi uraniu-238, izotopi asociaţi mai degrabă reactoarelor nucleare. Puţină lume ştie că ţigările reprezintă una din principalele surse de expunere la radiaţii.

Motivul pentru care lumea nu cunoaşte acest lucru este faptul că producătorii de ţigări au încercat să ascundă acest lucru. În anii ’60, companiile producătoare de tutun au identificat această problemă, dar au studiat-o în secret, fără să dea publicităţii descoperirea că ţigările conţin substanţe radioactive.

Acest lucru reiese din documentele date publicităţii cu ocazia procesului încheiat în 1998, în care procurorii generali din 46 de state americane au obţinut o sumă colosală de la 4 producători de tutun, Philip Morris, R.J. Reynolds, Brown & Williamson şi Lorillard.

O analiză a documentelor obţinute cu ocazia procesului arată că radioactivitatea tutunului a fost descoperită în 1959 de companiile de ţigări, care au calculat inclusiv cantitatea de particule alpha ionizante absorbită de un fumător pe termen lung.

Studiile efectuate de cercetătorii de la UCLA identifică o problemă mult mai serioasă: producătorii de ţigări nu doar că au identificat faptul că produsul lor era contaminat cu poloniu-210, dar ar fi putut să remedieze această problemă, însă au ales să nu o facă.

Elementele radioactive se găsesc în crusta Pământului în mod natural, ceea ce înseamnă că se află şi în solurile unde sunt crescute diferite plante, printre care şi tutunul. În cazul tutunului, efectul este amplificat de faptul că cele mai folosite îngrăşăminte pentru această plantă sunt amestecuri bogate în fosfaţi ce includ mineralul apatit. Acest mineral atrage elementele radioactive. Agenţia de Mediu a SUA explică: „atunci când îngrăşământul de fosfat este răspândit pe plantaţiile de tutun an după an, concentraţia de plumb-210 şi poloniu-210 din sol creşte”. Atunci când solul este răscolit cu ocazia plantării sau când este arat, particulele radioactive se ridică în aer şi se ataşează de praf. Revenind spre sol, aceste particule sunt capturate de frunzele lipicioase ale plantei de tutun.

Aceste elemente radioactive pot fi eliminate prin spălarea cu acid a plantelor. Documentele obţinute în instanţă arată că producătorii de ţigări au refuzat să facă acest lucru, temându-se că acidul ar reduce cantitatea de nicotină din plante şi ar face ca produsul lor să nu mai dea dependenţă, lucru de care depinde profitul companiei. Calculele efectuate de cercetătorii de la UCLA pe baza datelor interne ale companiilor producătoare de ţigări arată că radiaţiile alpha duc la 120-138 de decese provocate de cancer la fiecare 1.000 de fumători.

Poloniul-210 este de 5.000 de ori mai radioactiv decât radiul. La fel ca radiul, el emite particule alpha, care nu sunt neapărat periculoase în afara corpului, deoarece nu pot penetra pielea. În interiorul corpului, însă, particulele alpha provoacă vătămări serioase. Din plămâni călătoreşte în tot restul corpului, iradiind ţesuturile pe măsură ce se deplasează. Poloniul-210 se poate instala în măduva osoasă, distrugând-o şi provocând numeroase afecţiuni ale sângelui. De asemenea, afecţiunile cronice provocate de radiaţii pot duce la cancer.

Cercetătorii de la UCLA concluzionează că „dovezile care atestă că elementele radioactive din ţigări duc la cancer şi la decese sunt suficient de puternice pentru a recomanda eliminarea acestor substanţe din tutun”.

Până atunci, milioanele de fumători din România vor continua să îşi introducă în corp aceste particule radioactive.

Sursa: Wired

Minciuna nu-ți va lungi nasul, dar îți va consuma din resursele creierului
Câți oameni a ucis Stalin? Câteva amănunte despre politicile macabre ale dictatorului
Proiectul Ouija al DARPA va studia semnalele radio din atmosfera Pământului
Rasa umană, prezisă de inteligența artificială pe baza radiografiilor. De ce îi neliniștește asta pe cercetători?
Patru mari recorduri climatice au fost doborâte în 2021, indică un nou raport global îngrijorător
Copacii din pădurile tropicale au început să moară mai repede încă din 1980
Afecțiunea neurologică care îi face pe oameni să spună glume nepotrivite
Alimentele ultra-procesate și carnea roșie, asociate cu o mortalitate mai mare, conform unui nou studiu
Ce diferențe pot apărea în cazul gemenilor separați? Un caz i-a uimit pe cercetători
Oamenii de știință au modificat genetic hamsterii pentru a-i transforma în „monștri agresivi“
Cum a transformat dieta câinele străvechi în cel mai bun prieten al omului?
Galaxia, transformată în „telescop cosmic” pentru a studia inima Universului tânăr
Un start-up vrea să combată emisiile de carbon cu vodcă. Care este conceptul?
Elon Musk, surprins în timp ce folosea scutul termic de la Starship drept farfurie pentru gustări