Home » D:News » Descoperire neaşteptată: microbii trăiesc în atmosferă şi pot avea efect asupra fenomenelor meteo

Autor: Maria Olaru 02.01.2013
În fiecare an, sute de milioane de tone de praf, apă şi poluanţi ajung în atmosferă unde sunt plimbaţi de curenţii de aer. Acum, un nou studiu confirmă că unii microbi reuşesc să supravieţuiască călătoriei până în atmosferă, umplând aerul situat între 8 şi 15 kilometri depărtare de Pământ, cu miliarde de bacterii şi alte organisme. Mai mult, este posibil ca aceste organisme zburătoare să reuşească să se şi hrănească în timpul călătoriei lor prin nori, formând un ecosistem activ deasupra Pământului.

Rezultatele sugerează că această vastă comunitate de organisme „aflate la înălţime” se află în continuă schimbare. Unii dintre microbi par a fi vizitatori tranzitorii, în timp ce alţii par a fi „rezidenţi”.

Bacteriile au fost descoperite în probele prelevate în timpul experimentului NASA, Genesis and Rapid Intensification Processes, care examina modul de formare şi dezvoltare a uraganelor.

Cercetătorii de la Georgia Tech au analizat probele folosind tehnici de secvenţiere genetică şi au descoperit 17 tipuri de bacterii. În total, aproape 20 de procente dintre particulele mici din atmosfera superioară sunt alcătuite din celule bacteriene vii.

Specialiştii susţin că organismele din atmosferă par a fi identice cu cele de pe suprafaţa Pământului, dar specifică faptul că printre nori, bacteriile depăşesc numeric ciupercile.

Unele dintre bacterii folosesc compuşi de carbon care există în atmosferă, lucru care, pe de-o parte, sugerează că ele ar putea fi capabile să supravieţuiască pentru perioade lungi de timp. Pe de altă parte, accesată caracteristică indică faptul că bacteriile ar putea influenţa vremea.

Norii sunt aglomerări de lichid sau de picături îngheţate care se condensează asupra unui nucleu, de obicei compus din praf sau sare. Acum, în urma acestei constatări, specialiştii spun că nucleul ar putea fi creat şi din bacterii, având în vedere că unele tipuri de bacterii promovează formarea de picături de gheaţă.