Home » D:News » A fost descoperit „liliacul-panda” – un exemplar atât de rar încât a dus la crearea unui nou gen! (GALERIE FOTO)

Autor: Marius Comper 04.13.2013
Cercetătorii au identificat un nou gen de liliac după ce au descoperit un specimen rar în Sudanul de Sud.

Descoperirea a fost făcută de doi oameni de ştiinţă din SUA. DeeAnn Reeder, profesor de biologie la Universitatea Bucknell, şi Adrian Garside de la Fauna & Flora International (FFI) efectuau cercetări în zona Bangangai, când Reeder a zărit interesantul animal.

„Atenţia mea a fost imediat atrasă de tiparul extraordinar de frumos al petelor şi dungilor liliacului. Era în mod cert un animal extraordinar, unul pe care nu l-am mai văzut niciodată”, a relatat Reeder. „Am ştiut în clipa în care l-am zărit că este descoperirea vieţii mele”, a mai spus cercetătoarea.

După ce a revenit în SUA, Reeder a stabilit că liliacul este din aceeaşi specie ca un exemplar capturat în Republica Democrată Congo în 1939, ce fusese denumit Glauconycteris superba, însă ea şi colegii săi nu credeau că liliacul se potriveşte cu celelalte specii din genul Glauconycteris.

„După o analiză amănunţită am ajuns la concluzia că acest liliac nu aparţine genului în care se află acum”, spune Reeder. „Caracteristicile craniene, aripile, dimensiunile sale, urechile – practic niciun element nu se potriveşte. Este atât de unic încât este nevoie să concepem un nou gen”, explică cercetătoarea.

În cercetarea publicată în jurnalul ZooKeys, liliacul a fost situat de Reeder şi de alţi cercetători de la Smithsonian Institution şi de la Universitate Islamică din Uganda într-un nou gen – Niumbaha. Acest cuvânt înseamnă „rar” sau „neobişnuit” în Zande, limba poporului Azande din statul Ecuatoria de Vest, acolo unde a fost capturat liliacul. Acest exemplare este cel de-al cincilea specimen capturat vreodată şi primul găsit în Sudanul de Sud, un stat devenit independent în 2011.

„Pentru mine, această descoperire este importantă pentru că subliniază importanţa biologică a Sudanului de Sud şi sugerează că această naţiune nouă conţine numeroase minuni ale naturii ce aşteaptă să fie descoperite. Sudanul de Sud este o ţară cu multe de oferit şi multe de protejat”, a declarat Matt Rice, reprezentantul FFI în Sudanul de Sud.

„Descoperirea acestui nou gen de liliac este un indicator al diversităţii din această zonă şi arată că trebuie să mai depunem mult efort. Înţelegerea şi conservarea biodiversităţii reprezintă obiective critice din mai multe motive. Cunoaşterea speciilor prezente într-o zonă permite gestionarea mai eficientă a acestora. Atunci când pierdem o specie, se înregistrează schimbări la nivelul întregului ecosistem. Sunt convins că această zonă este una în care trebuie să depunem noi eforturi”, a concluzionat Reeder.

Iată câteva poze cu noul liliac descoperit în Sudanul de Sud:

Sursa: Eurekalert, Bucknell

Cum a trecut regina Maria peste poruncile ferme ale Regelui Carol I şi mai târziu a refuzat favorul lui Hitler
Ce concesii au făcut candidaţii în ultimele şase luni pentru a putea să se angajeze