Home » D:News » Zeci de specii de reptile zburătoare brăzdau cerul Europei în urmă cu 100 de milioane de ani

Mihaela Stanescu 06.14.2013
Doi paleontologi brazilieni au realizat cea mai completă revizie de până acum a pterosaurilor - reptile zburătoare contemporane cu dinozaurii - din Anglia, dezvăluind o uimitoare diversitate de specii care trăiau în această zonă a lumii în Cretacic, în urmă cu 145 -66 de milioane de ani.
Pterosaurii erau reptile zburătoare – uneori de dimensiuni impresionante, cu anvergura de câţiva metri – care au trăit, în mare măsură, în aceeaşi perioadă ca şi dinozaurii.

În acest nou studiu, fosilele a peste 30 de presupuse specii au fost cercetate de paleontologii Taissa Rodrigues (Universitatea Federală Espirito Santo) şi Alexander W. A. Kellner (Muzeul Naţional al Universităţii Federale din Rio de Janeiro), iar rezultatele au fost prezentate în jurnalul ZooKeys.

Pterosaurii cretacici din Anglia au fost descrişil pentru prima oară de naturaliştii britanici Richard Owen şi Harry Seeley, în secolul al XIX-lea. Anterior se ştiuse prea puţin despre diversitatea acestui grup, aşa că Owen şi Seeley au descris zeci de specii, bazându-se pe fragmente de fosile reprezentate, în cea mai mare parte, de vârfuri ale botului acestor animale.

Ulterior, alte revizii au pus însă în discuţie viziunea iniţială asupra diversităţii acestor reptile.

Noul studiu arată însă că pterosaurii care au trăit pe actualul teritoriu al Angliei erau, într-adevăr, de o mare diversitate în ceea ce priveşte morfologia şi modul de viaţă: unii aveau creste de diferite forme şi mărimi, alţii nu aveau; cei mai mulţi aveau dinţi anteriori mari şi erau ihtiofagi (se hrăneau cu peşti), în vreme ce alţii aveau dinţi mai mici, ceea ce sugerează că aveau moduri de alimentaţie diferite.

Paleontologii au reuşit să identifice 14 specii, din cel puţin 5 genuri diferite, ce reprezintă o diversitate mai mare decât se crezuse anterior.

Majoritatea fosilelor provin dintr-un sit fosilifer, numit Cambridge Greensand; în Cretacic, aici a existat o zonă litorală.

Interesant este faptul că aceste reptuile zburătoare din Anglia sunt înrudite strâns cu specii descoperite în Brazilia şi China, un fapt care îi intrigă pe cercetători, având în vedere că deriva continentelor separase deja marile mase de uscat. Dacă aceste animale fi fost migratoare, ar fi trebuit ca în zăcămintele din China, Brazilia şi Anglia să fie găsite aceleaşi specii.

În schimb, fiecare dntre aceste regiuni are speciile şi genurile ei caracteristice, chiar dacă sunt înrudite între ele.

Analiza fosilelor de pe alte continente a arătat că acest grup de pterosauri era deja răspândit pe toată planeta în urmă cu 110 milioane de ani; ei au fost probabil elemente foarte reprezentative ale faunei în perioada cretacică, fiind în competiţie cu păsările primitive, înainte de a dispărea în aceeaşi extincţie care a dus şi la dispariţia dinozaurilor, acum 66 de milioane de ani.