De ce imprimantele 3D pot reprezenta o ameninţare neaşteptată pentru muzee?

22 06. 2013, 00:00

În ultimul an, Wenman a fotografiat unele dintre ele mai cunoscute sculpturi de la Getty Museum din Los Angeles, Louvre, Tate Britain, the British Museum etc. Pentru fiecare obiect el realizează aproximativ 200 de imagini. Desigur, pentru programul pe care îl foloseşte acum nu are nevoie de atât de multe imagini, însă speră ca în curând acesta să devină mai performant. Când se va întâmpla acest lucru, Wenman vrea să fie pregătit, având cât mai multe imagini. 

Imprimantele 3D ne permit să ne facem propriile muzee cu opere de artă din antichitate    (Foro: Cosmo wenman)

Planul lui Wenman este acela de a-şi face publice proiectele pe MakerBot Thingiverse (site-ul unor producători de imprimante 3D care pun la dispoziţie un model virtual o obiectului ce urmează să fie tipărit), pentru ca orice doritor să realizeze reproduceri ale obiectelor de artă. 

Wenman consideră că acest proces va fi util şi elevilor care, în loc să admire un obiect în imaginile din manuale, vor putea chiar să îl printeze. Artiştii vor putea să se folosească de designul 3D pentru a crea sculpturi moderne inspirate de operă de artă antice. De asemenea, muzeele mici se vor putea folosi de aceste tehnici 3D pentru a atrage atenţia asupra unor colecţii puţin cunoscute. Şi desigur, de pe urma acestor proiecte vor putea beneficia şi amatorii care vor avea posibilitatea de a descărca aceste modele virtuale în scopul de a-şi aduce arta mai aproape. 

Deja, multe muzee de artă din lume au început să îşi expună colecţiile digitale pe paginile de internet pentru a facilita accesul celor interesaţi dar care nu a posibilitatea de a vizita fizic muzeele. Cumva, printarea 3D de aduce un pas mai aproape de artă. 

Wenman a început cu printarea antichităţilor pentru a nu se confrunta cu problemele legate de legea copyright-ului. Arta creată în timpul secolului XX este protejată de legea drepturilor de autor, pe durata vieţii artistului plus alţi 70 de ani. 

Acum, Wenman încercă să strângă bani prin intermediul platformei Kickstarter, pentru a putea ajunge în Elveţia, la Skulpturhalle Basel Museum, acolo unde a fost invitat să fotografieze obiecte de artă pe care să le reproducă. 

Sursa: The Atlantic Cities