Home » D:News » Oamenii de ştiinţă au creat „ficat uman” din celule stem

Oamenii de ştiinţă au creat „ficat uman” din celule stem

Publicat: 04.07.2013
Oamenii de ştiinţă din Japonia susţin că, pentru prima dată în lume, au crescut ţesut hepatic din celule stem. Crearea acestui tip de ţesut, cu scopul de a înlocui ficatul bolnav sau avariat în accidente, reprezintă o reuşită extraordinară pentru lumea ştiinţei şi o şansă la viaţă pentru mii se oameni.

Acum, Takanori Takebe şi echipa lui de oameni de ştiinţă de la Yokohama City University Graduate School of Medicine au declarat că au creat, pe un şoarece, un ţesut „similar cu cel al ficatului uman matur”.

Mai întâi, oamenii de ştiinţă au creat celule stem pluripotente induse pe care le-au amestecat cu alte tipuri de celule şi le-au transformat în „muguri de ficat” (clustere precursoare care se transformă în ficat), fiecare având o dimensiune de aproximativ 5 milimetri. Apoi, mugurii au fost transformaţi într-un „ficat uman funcţional complet”.

„Din câte ştim noi, acesta este primul raport care demonstrează generarea unui organ uman complet funcţional din celule stem pluripotente”, au notat autorii cercetării.

Până acum, tehnica nu a fost testată pe oameni, însă ea stă ca o dovadă solidă şi importantă a conceptului.

Celulele stem sunt celule primordiale care se pot dezvolta în orice parte din corp. Până acum câţiva ani, până să fie utilizate celulele stem pluripotente induse, singurul mod de obţinere a celulelor stem presupunea prelevarea lor din embrioni umani. Tehnica era destul de controversată deoarece ea presupunea distrugerea embrionului. În schimb, celulele stem pluripotente induse sunt celule mature mult mai uşor de obţinut şi care pot fi „reprogramate” într-o celulă primordială versatilă din care se pot dezvolta în orice alt tip de celule.

Takebe a declarat că ţesutul hepatic crescut în laborator a fost observat printr-un craniu de sticlă care îl înlocuia pe cel al şoarecelui. Ficatul a dezvoltat vase de sânge care au fuzionat cu cele ale şoarecelui. De asemenea, s-a constatat că ţesutul realiza anumite funcţii specifice ficatului uman, precum producerea proteinelor şi procesarea anumitor medicamente.

„Am concluzionat că acest ficat funcţionează şi credem că acest lucru este suficient cât să îmbunătăţească şansele de supravieţuire după insuficienţa hepatică”, au explicat oamenii de ştiinţă.

„Această descoperire ne dă posibilitatea de a putea crea mini-ficaţi din celule ale pielii provenite de la un pacient care este pe moarte din cauza insuficienţei hepatice. Transplantarea celulelor hepatice mature poate eşua, celulele hepatice imature sunt, mai întâi, cu celule normale de susţinere, se maturizează în gazda în care sunt transplantate şi funcţionează eficient”, a explicat Malcolm Alison, de la Queen Mary University.

În ciuda titlului pe care îi dau creatorii, de „ficat uman funcţional”, aceşti muguri de ficat nu conţin căi biliare (care drenează toxinele din ficat) sau celule imune care caracterizează ţesutul hepatic real.

Pe de altă parte, Chris Mason de la University College London a declarat că aceşti muguri ar putea fi utili în testarea medicamentelor, având în vedere că în prezent această practică este restricţionată dat fiind disponibilitatea limitată a celulelor hepatice prelevate din cadavre umane.

Takebe a declarat că este posibil ca metoda să funcţioneze şi la alte organe precum pancreas, rinichi sau plămâni, dar că vor mai trece aproape 10 ani până când ea va putea fi testată pe oameni.

Cum au celebrat solstițiul mii de oameni dezbrăcați complet în Tasmania?
Pană de curent masivă în Balcani! Ar fi de vină temperaturile foarte mari
J.K. Rowling, „mama” lui Harry Potter. Cea mai bogată scriitoare din lume
Pentru prima dată, rotația Pământului a fost măsurată cu inseparabilitatea cuantică
Cercetătorii au modificat genetic o plantă ca să producă nutrienți de lapte matern
Arheologii din Ungaria au scos la lumină comori religioase rare
Tracy Chapman, artista care își ascultă muza, nu cererea pieței
Donald Sutherland, actorul care a murit de două ori. A iubit ceea ce a făcut și a făcut ceea ce a iubit. „Și nu se poate cere mai mult de atât”
Cercetătorii au inventat un nou antivenin împotriva mușcăturilor văduvei negre
Efectul surprinzător al menstruației asupra performanțelor sportive
Test de cultură generală. Cine a inventat banii?
Maria Dragomiroiu, mărturisiri tulburătoare: „Și acum, când cânt, plâng!” | Altceva cu Adrian Artene