Home » D:News » Batista care îţi spune dacă suferi de gripă sau de răceală – cea mai nouă invenţie germană

Publicat: 24.08.2013
Imaginaţi-vă următorul scenariu: vă suflaţi nasul într-o batistă, iar batista vă spune dacă suferiţi de gripă. Ideea poate părea SF, însă cercetătorii germani vor să o transpună în realitate.

Oamenii de ştiinţă de la Fraunhofer Institute for Biomedical Engineering (IBMT) din Potsdam lucrează la conceperea unui „laborator într-o batistă” care să permită oamenilor să afle imediat dacă suferă de o banală răceală sau dacă este vorba despre gripă.

„Laboratorul într-o batistă” funcţionează într-un mod similar unui test de sarcină, doar că este ceva mai complicat.

În structura batistei se găsesc molecule similare anticorpilor care sunt ataşate unui polimer. Dacă mai multe molecule de acest tip se ataşează de un virus, polimerul îşi schimbă imediat structura. Această schimbare de structură generează o reacţie a materialului din care este realizată batista pentru a produce o culoare.

„Este de preferat ca aceasta să nu fie culoarea roşie, pentru a nu se confunda cu sângele”, explică Frank Bier, cercetător în cadrul IBMT şi totodată coordonatorul acestui proiect. IBMT este unul din cele 14 institute de cercetare implicate în proiectul „laboratorului într-o batistă”.

Batista care detectează gripa    (Ilustraţie: © Deutsche Welle)Batista care detectează gripa

Polimerul şi moleculele-anticorp pot fi toarse într-un fir ce poate fi folosit pentru a produce materiale textile.

„Ne- am gândit la mai multe opţiuni, plasturi, cârpe de curăţat, dar în cele din urmă ne-am hotărât să alegem varianta batistei, spune Bier. „Este un nume bun pentru proiect, chiar dacă acesta este despre mult mai multe decât o batistă”, adaugă cercetătorul.

Oamenii de ştiinţă afirmă că efortul lor va duce la „o nouă generaţie în diagnosticarea clinică”. Cercetătorii sunt entuziasmaţi, deşi cea mai recentă inovaţie în acest domeniu, aşa-numitul „laboratorul într-un cip”, nu a avut încă succes pe piaţă.

„Laboratorul într-un cip” este un dispozitiv de diagnosticare ce măsoară câţiva centimetri pătraţi şi pe care pot fi puse cantităţi mici de fluide. Dispozitivul măsoară diferiţi compuşi din sânge şi din alte lichide pentru a detecta, spre exemplu, markeri ce arată că un pacient suferă un atac de cord.

Cipul poate fi citit şi interpretat de un alt aparat, ce permite doctorilor şi pacienţilor să obţină rezultate în timp foarte scurt.

Acum, „laboratorul într-o batistă” promite să meargă mai departe. „Nu mai avem nevoie de cel de-al doilea aparat”, explică Bier.

Folosind o structură materială precum cea a unei batiste va permite tehnologiei să fie utilizate şi în alte situaţii – spre exemplu, ar putea fi folosită pentru a detecta microbi pe suprafeţele de lucru sau chiar pe instrumentele chirurgicale din spitale.

„În prezent, curăţarea acestor obiecte se face «în orb». Ele sunt şterse cu dezinfectant şi se presupune că sunt curate. Cu batistele noastre, însă, veţi putea şti cu siguranţă dacă un obiect este cu adevărat curat”, spune Bier.

Cercetătorii afirmă că lucrează la conceperea unor materiale care vor detecta prezenţa virusului gripal şi a bacteriilor Salmonella şi Campylobacter, ce provoacă diaree. De asemenea, specialiştii vor să detecteze şi MRSA, un agent patogen rezistent la antibiotice ce provoacă numeroase decese în spitale.

Ministerul German al Educaţiei şi Cercetării a finanţat acest proiect până la finalul anului 2014. „Până atunci sperăm să arătăm întregii lumi cum funcţionează invenţia noastră. Suntem foarte aproape de finalizarea proiectului”, spune Bier.

Chiar dacă este optimist, Bier cauţionează că batista ce detectează gripa nu va fi disponibilă în viitorul foarte apropiat. „Nu o veţi putea cumpăra din farmacie mâine”, subliniază cercetătorul.

Sursa: DW

Cât promite Melinda Gates că va dona pentru cauza femeilor?
Tomas de Torquemada, șeful inchizitorilor. Biserica Catolică în secolul al XIV-lea: O Decizie Crucială pentru Credincioși
Un circuit unic în creierul uman are legătură cu indicele de masă corporală
Alertă de furtuni geomagnetice și aurore pentru vineri, 31 mai și sâmbătă, 1 iunie
Un studiu uluitor dezvăluie că ciorile pot număra cu voce tare
Un bărbat s-a „trezit” cu 3 schelete de mamut în pivniță
Patrick Swayze, o fantomă iubită care a dansat seducător de „murdar”. „Un lucru pe care nu am de gând să îl fac este să urmăresc să rămân în viață”
Efectele caniculei asupra nașterilor, dezvăluite într-un studiu ce a durat 25 de ani
Nopțile din iunie în care vom vedea din nou aurore în România
(P) O centrală de detecție incendiu „descoperă” pericolul la timp, înaintea ta!
Test de cultură generală. De ce apar cicadele o dată la 17 ani?
Aliniere rară de 6 planete pe cerul Pământului! Cum să vezi „parada cosmică”?
Fenomen observat din spațiu! Râurile din Alaska au devenit portocalii
Ce amendă riscă oamenii care iau pietre și scoici de pe o plajă din Anglia?
Coreea de Nord a lansat peste 150 de baloane cu gunoaie în Sud