Home » D:News » Secretele minţii umane: savanţii au vizualizat modul în care creierul face faţă necunoscutului

Publicat: 09.09.2013
Pentru prima dată, cercetătorii din Marea Britanie au putut vedea cum amintirile vechi se combină pentru a ne ajuta să ne imaginăm experienţele noi.

Experimentul a fost proiectat într-un mod simplu, apelând la combinaţii neobişnuite de gusturi ale unor alimente, dar reprezintă prima dovadă a faptului că oamenii folosec, pentru a lua decizii, combinaţii de amintiri reţinute în memorie.

Reactivând aceste amintiri, combinându-le într-un nou mod, în funcţie de noul context, oamenii îşi pot imagina experienţele noi, înainte de a fi expuşi la ele, şi pot lua decizii privind aceste experienţe.

Cercetătorii de la University College London şi Oxford University au vrut să afle dacă creierul uman recombină amintirile pentru a ne ajuta să decidem dacă să încercăm sau nu ceva nou.

Ei au folosit scanarea cerebrală, cu ajutorul rezonanţei magnetice funcţionale, pentru a vizualiza creierele a 19 voluntari cărora li s-a cerut să-şi amintească anumite mâncăruri pe care le încercaseră.

Apoi, fiecărui voluntar i-a fost oferită o listă cu 13 feluri de mâncare neobişnuite, bazate pe combinaţii inedite de gusturi – cremă de ou cu sfeclă, jeleu de ceai, iaurt cu cafea, printre altele – şi li s-a cerut să îşi imagineze cât de bun sau rău ar fi gustul şi să decidă dacă ar încerca sau nu respectivele feluri.

Imaginându-şi gusturile care ar rezulta din combinaţii, cei mai mulţi s-au arătat interesaţi de jeleul de ceai, dar nu şi de crema de ou cu sfeclă, de exemplu.

Când fiecare voluntar îşi imagina o nouă combinaţie, creierul său prezenta concomitent activitate cerebrală asociată cu fiecare dintre ingredientele cunoscute.

Astfel, rezultatele experimentului reprezintă prima dovadă a faptului că utilizăm combinaţii de amintiri pentru a lua decizii despre evenimente şi senzaţii necunoscute, spun cercetătorii.