Home » D:News » Uluitor: cercetătorii au creat în laborator o nouă stare a materiei ce se aseamănă cu „săbiile laser” din Star Wars!

Autor: Marius Comper 09.27.2013
Cel mai nou anunţ făcut de cercetătorii de la Harvard şi MIT ar putea părea o glumă, însă este cât se poate de serios. Mai mulţi fizicieni care desfăşurau experimente cu fotoni au reuşit să facă particulele să se strângă într-un grup pentru a forma o moleculă ce nu se aseamănă cu nicio altă formă a materiei. Iar această moleculă se comportă, spun cercetătorii, la fel ca „săbiile laser” din celebra serie Star Wars.

Poate părea greu de crezut, dar cercetătorii au folosit lasere pentru a descoperi o nouă formă a materiei care pare extrasă dintr-un film Star Wars. Experimentele au fost realizate de Mikhail Lukin, profesor defizică la Universitatea Harvard şi Vladan Vuletic, profesor de fizică la MIT. Cei doi au trimis fotonii printr-un nor de atomi de rubidiu, iar atunci când trimiteau mai mult de un foto o dată, cercetătorii au observat că particulele tindeau să se grupeze pentru a forma o moleculă. Această stare fotonică fusese discutată în teorie, însă nu mai fusese niciodată observată în realitate.

„Nu este o analogie incorectă să comparăm această realizare cu «săbiile laser»”, spune Lukin. „Atunci când aceşti fotoni interacţionează unul cu celălalt, ei se împing şi se resping. Fizica acţiunii din aceste molecule se aseamănă foarte mult cu ceea ce am văzut în Star Wars”, explică profesorul. Studiul care detaliază reuşita a fost publicat în Nature.

Cercetătorii nu intenţionează să folosească această reuşită pentru a realiza arme sofisticate, ci speră ca noua formă a materiei să ajute la conceperea unor computere cuantice. De asemenea, descoperirea ar putea deschide calea spre construirea unor structuri tridimensionale complexe realizate în totalitate din lumină.

Surse: Gizmodo, Phys.org, Nature