Care este cea mai simplă metodă prin care poţi face un străin să aibă încredere în tine?

03 10. 2013, 12:08

În mod normal, propoziţia de mai sus ar părea bizară. Nu este vina mea că a fost frig în ultimele zile, astfel că nu am niciun motiv pentru a-mi cere scuze. Cu toate acestea, oamenii îşi cer adeseori scuze pentru lucruri de care nu se fac vinovaţi. De ce?

O nouă cercetare sugerează că aceste apologii joacă rolul esenţial de a creşte nivelul de încredere între oameni. În minţile noastre, orice persoană care observă neplăcerile noastre şi îşi exprimă mâhnirea referitoare la ele este o fiinţă empatică şi care este demnă de încrederea noastră.

„Chiar şi în absenţa culpabilităţii, indivizii pot creşte încrederea şi simpatia spunând «Îmi pare rău» — chiar şi atunci când le pare rău de ploaie”, scriu cercetătorii conduşi de Alison Wood Brooks de la Harvard Business School. Studiul oamenilor de ştiinţă este publicat în jurnalul Social Psychological and Personality Science.

Brooks şi colegii săi descriu patru experimente care arată valoarea „scuzelor inutile”, pe care cercetătorii le definesc drept „expresiile de regret pentru circumstanţe indezirabile care sunt în mod evident în afara controlului unei persoane”.

Dintre cele patru experimente, cel mai convingător este cel ce nu a avut loc online sau în laborator, ci într-o circumstanţă din viaţa de zi cu zi.

De-a lungul a două zile ploioase din noiembrie 2010, un bărbat (care nu ştia scopul experimentului) s-a apropiat de 65 de străini dintr-o importantă staţie de tren din nord-estul SUA şi i-a rugat să-i împrumute telefonul mobil. Cercetătorii au apreciat un răspuns pozitiv drept un semn de încredere.

În 50% din cazuri, bărbatul se apropia de străin şi spunea „Îmi pare atât de rău că plouă! Pot să vă împrumut telefonul mobil?”. În celelalte ocazii, bărbatul a sărit peste scuze şi a cerut direct telefonul mobil.

În cazul străinilor întâmpinaţi cu o „scuză inutilă”, 47% i-au împrumutat telefonul mobil. În schimb, dintre cei ce au fost întâmpinaţi direct cu solicitarea, doar 9% au fost de acord să-i împrumute telefonul mobil.

„Prin emiterea unei apologii inutile, cel ce îşi cere scuze comunică faptul că a luat perspectiva victimei, că percepe dificultăţile prin care aceasta trece şi îşi exprimă regretul”, explică cercetătorii. Această acţiune simplă, afirmă specialiştii, „demonstrează o îngrijorare empatică pentru victimă şi duce la creşterea încrederii pe care victima o are în persoana care îşi cere scuze”.

Aşadar, data viitoare când aveţi nevoie să stabiliţi un acord de încredere cu o persoană, încercaţi să vă cereţi scuze pentru ceva aflat în afara controlului dumneavoastră.

Dacă nu funcţionează — ei bine, îmi pare rău.

Sursa: PS Mag