Home » D:News » Un cercetător a descoperit o nouă specie de căpuşă în propriul nas

Un cercetător a descoperit o nouă specie de căpuşă în propriul nas

Publicat: 06.10.2013
O surpriză...„nazală” a dus la descoperirea unei noi metode prin care se răspândesc bolile de la cimpanzei la oameni.

Tony Goldberg, profesor în domeniul patologiei, abia se întorsese dintr-o excursie de cercetare realizată în Africa, când a descoperit o nouă specie de căpuşă ce se ascunsese în nasul său.

„Când realizezi că ai o căpuşă în nas, ai nevoie de multă stăpânire de sine pentru a nu îşi smulge faţa. Dar sentimentul meu de scârbă a fost depăşit de curiozitatea ştiinţifică”, a declarat Goldberg, profesor de la UW-Madison School of Veterinary Medicine.

Goldberg a observat creatura abia la trei zile de la întoarcerea sa în Statele Unite. Atunci, el a înlăturat insecta folosind o pensetă, o oglindă şi o lanternă. Următorul pas a fost să trimită căpuşa la laborator pentru a i se secvenţala genomul şi pentru a compara rezultatele cu cele din arhivele de la U.S. National Tick Collection at Georgia Southern University (locul care găzduieşte cea mai mare colecţie de căpuşe din lume). Spre surprinderea profesorului, specialiştii nu au găsit nicio potrivire între ADN-ul căpuşei găsite de el şi ADN-ul altor creaturi similare cunoscute.

„Fie este o specie de căpuşă care este cunoscută, dar căruia nu i s-a secvenţat niciodată genomul, fie este una nouă”, a explicat Goldberg.

Remarcabil este şi faptul că noua descoperire l-a ajutat pe Goldberg să formeze o nouă teorie pentru aria lui de studiu, referitoare la nodul în care se transmit bolile între cimpanzei şi nu numai. După ce a descoperit căpuşa, el l-a contactat pe Richard Wrangham, profesor de antropologie biologică de la Harvard.

Wrangham i-a arătat lui Goldberg o serie de fotografii în care erau surprinşi pui de cimpanzei. Dintre acestea 20% surprindeau pui de cimpanzei care aveau căpuşe în nas. Aceste căpuşe, din genul Amblyomma (din acelaşi gen din care făcea parte din căpuşa din nasul lui Goldberg) sunt purtătoare de boli, nasul fiind locul lor favorit.

Cimpanzeii sunt cunoscuţi pentru grija lor de a-şi curăţa unii altora blana şi paraziţii din ea, însă ei rare ori verifică şi nasul.

Descoperirea lui Goldberg oferă noi informaţii referitoare la modul ciudat în care oamenii şi cimpanzeii împart patogenii.

Deşi profesorul studiază cimpanzeii din Parcul Naţional Kibale, din Uganda, de foarte mulţi ani, el nu este surprinsă că până acum nu a identificat această căpuşă.

„Nu este tocmai practic sau sigur să scoatem căpuşele din nasul unui cimpanzeu. Cimpanzeii din Finale sunt obişnuiţi cu oamenii, dat ei tot vor avea de obiectat dacă noi am impune un astfel de gest”, a explicat Goldberg.