Home » D:News » Laxative în loc de sunătoare: suplimentele alimentare nu sunt întotdeauna ce par a fi

Mihaela Stanescu 10.13.2013
Multe suplimente pe bază de plante conţin ingrediente netrecute pe etichetă, iar în unele cazuri, acestea pot provoca probleme serioase de sănătate, avertizează autorii unui studiu realizat în Canada.

Specialiştii au analizat 44 de produse pe bază de plante, fabricate de 12 companii şi vândute în SUA şi în Canada; au folosit o tehnică numită codul de bare ADN, pentru a identifica speciile de plante prezente în produse.

Iată ce arată rezultatele studiului:

• Aproape 60% dintre produsele analizate conţineau substanţe care nu erau trecute pe lista de ingrediente.
  • În aproape o treime dintre suplimente, ingredientul principal era înlocuit cu un produs diferit.
  • Peste 20% dintre suplimente conţineau, pe lângă ingredientul principal, ingrediente „de umplutură” ca orez, grâu sau soia.
  • 50% dintre suplimentele analizate conţineau ingredientul principal menţionat pe ambalaj, dar, dintre acestea, 30% conţineau şi ingrediente de umplutură sau contaminanţi (urme de diferite plante din alte specii decât cele trecute pe lista de ingrediente)
  • Din cele 12 companii ale căror produse au fost analizate, doar 2 produceau suplimente care nu conţineau înlocuitori, ingrediente de umplutură sau contaminanţi.

Având în vedere că există mii de firme care produc astfel de suplimente şi că aceste produse sunt consumate de tot mai multe persoane, pericolul la adresa consumatorilor nu este neglijabil, afirmă cercetătorii.

Ingredientele nemenţionate pe listă pot provoca probleme grave, în unele cazuri. De pildă, unul dintre produse era etichetat ca având la bază sunătoarea, dar, în realitate, conţinea o plantă cu efect laxativ, Senna alexandrina. Această plantă nu este recomandată pentru uz pe termen lung şi poate avea efecte secundare grave, precum diaree cronică şi leziuni ale ficatului.

Produsele contaminate cu frunze de nuc, cu grâu, soia sau orez pot provoca probleme persoanelor cu alergii la aceste plante sau care au intoleranţă la gluten (în cazul grâului).

“Un consumator are dreptul să vadă menţionate, pe lista de ingrediente, toate speciile de plante utilizate pentru fabricarea unui produs natural”, spune Steven Newmaster, unul dintre cercetătorii care au realizat studiul, biolog şi director al secţiei de botanică a Institutului pentru Studiul Biodiversităţii,  din cadrul Universităţii Guelph, Canada.

Rezultatele acestui studiu (publicat în jurnalul BMC Medicine), corespund cu cele ale altor studii de profil; astfel cercetări realizate în 2011 asupra a 131 de ceaiuri de plante au arătat că 33% dintre produse erau contaminate, conţinând urme de plante din alte specii decât cele de pe lista de ingrediente.

Sursa: FOXNews / Foto: Hepta