Home » D:News » Marele Canion de pe Marte: „survolează-l” cu ajutorul acestor imagini 3-D extraordinare (FOTO/VIDEO)

Autor: Mihaela Stanescu 10.16.2013
Imaginile tridimensionale, uimitor de detaliate, au fost captate în cursul misiunii Mars Express a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), care a explorat relieful Planetei Roşii şi mai ales o ciudată "cicatrice" adâncă a planetei, numită Hebes Chasma, situată la ecuatorul marţian.

Lung de 315 km şi adânc, pe alocuri, de aproape 8 km, canionul Hebes Chasma are, în partea sa cea mai lată, 125 km lăţime; este una dintre cele mai spectaculoase şi, în acelaşi timp, bizare formaţiuni de pe Marte.

Oamenii de ştiinţă speră ca Hebes Chasma şi canioanele din jur să le poată oferi noi date privind trecutul geologic al planetei Marte.

Deşi sonda Mars Express a ESA a survolat această regiune marţiană de mai multe ori, imaginile luate cu prilejul ultimului survol – fotografii făcute în trei lungimi de undă diferite – sunt cele mai spectaculoase, dezvăluind peisajul uriaşului canion mai amănunţit ca oricând.

Se crede că Hebes Chasma şi canioanele din jur s-au format în cursul primului miliard de ani din viaţa planetei, când în regiunea vulcanică Tharsis s-au acumulat, sub scoarţă, cantităţi enorme de magmă care au dus la crăparea ei, formându-se astfel canioanele.

În centrul lui Hebes Chasma se găseşte o formaţiune ciudată – o aşa-numită mesa – un fel de „podiş” cu partea superioară plată; originea lui nu este cunoscută cu precizie şi niciun alt canion de pe Marte nu mai prezintă o astfel de formaţiune în interior. E posibil să se fi format din material adus de vânt sau transportat de apă de pe pereţii canionului, care sunt formaţi din rocă moale, ce poate fi erodată cu uşurinţă.

Sursa: Mail Online / Foto: ESA