Home » D:News » Descoperirea care poate preveni îmbătrânirea: cercetătorii au identificat ceasul biologic care indică vârsta fiecărui organ

Publicat: 21.10.2013
Un mecanism nou descoperit i-ar putea ajuta pe oamenii de ştiinţă să înţeleagă procesul de îmbătrânire şi să descopere modalităţi prin care acesta ar putea fi încetinit.

Un om de ştiinţă din Statele Unite a descoperit un ceas intern care măsoară vârsta biologică a ţesuturilor şi organelor.

Acest ceas indică faptul că, în timp ce multe ţesuturi sănătoase îmbătrânesc în acelaşi timp ca un întreg, unele dintre ele îmbătrânesc mult mai repede sau mai încet. Vârsta organelor afectat de boală variază foarte mult, unele fiind chiar şi zeci de ani „mai bătrâne” decât alte ţesuturi sănătoase din corp.

Oamenii de ştiinţă susţin că înţelegerea mecanismului din spatele acestui cea ne va ajuta să înţelegem procesul de îmbătrânire, putând chiar să ducă la descoperirea unor medicamente şi alte intervenţii capabile să îl încetinească.

Terapiile care contracarează îmbătrânirea naturală sunt de mare interes pentru oamenii de ştiinţă deoarece ele ţintesc un singur factor de risc, cel mai important pentru bolile incurabile care apar odată cu înaintarea în vârstă.

„În cele din urmă va fi foarte interesant să dezvoltăm intervenţii terapeutice prin care să resetăm ceasul şi să ne menţinem tineri”, este de părere Steve Horvath, profesor de genetică şi biostatistică de la Universitatea din california, Los Angeles.

Horvath a analizat ADN-ul din aproximativ 8.000 de  mostre, prelevate de la 51 de ţesuturi şi celule atât sănătoase cât şi canceroase. El a analizat în mod special modul în care metilarea, un proces natural care modifică chimic ADN-ul, variază cu vâsrta. Astfel, Horvath a descoperit că metilarea a 353 de markeri ADN variază consistent odată cu vârsta şi că ea ar putea fi utilizată pe post de ceas biologic. Potrivit omului de ştiinţă, ceasul bătea mai repede până în jurul vârstei de 20 de ani, pentru ca apoi să încetinească şi să aibă o rată mai stabilă.

Acu, după ce au observat această asociere, oamenii de ştiinţă vor să afle dacă schimbările ADN cauzează îmbătrânirea sau dacă ele sunt provocate de îmbătrânire.

Până acum, ceasul a indicat rezultate intrigante. Teste realizate pe ţesut cardiac sănătos au indicat că vâsrta biologică a acestuia (care indică cât de uzat este ţesutul) este cu 9 ani mai tânără decât de aşteptau specialiştii. De asemenea, ţesutul mamar, sănătos, prelevat de la femei pare să îmbătrânească mai repede decât restul corpului, acesta fiind, în medie, cu doi ani mai în vârstă. În cazul femeilor care sufereau de cancer mamar s-a constatat că ţesutul sănătos din jurul tumorii era, în medie, cu 12 ani mai bătrân ca restul ţesuturilor din corp.

Şi ţesutul afectat de boală îmbătrâneşte diferit. Potrivit cercetărilor, se pare că în cazul cancerului, ceasul este dat înainte cu o medie de 36 de ani. În plus, unele mostre de cancer cerebral, prelevate de la copii, aveau o vârstă biologică de mai bine de 80 de ani.

Foarte interesant a fost şi faptul că Horvath a demonstrat că ceasul biologic poate fi resetat la zero atunci când celulele prelevate de la adulţi au fost reprogramate într-o stare similară cu cea de celule stem. Procesul de transformare a celulelor adulte în celule stem (care pot fi utilizate pentru a creşte orice ţesut din corp) a fost laureat cu premiul Nobel în 2012.

„Aceste informaţii s-ar putea dovedi valoroase în promovarea cunoştinţelor noastre referitoare la schimbările biologice care sunt asociate cu procesul de îmbătrânire. Va fi important să determinăm dacă îmbătrânirea accelerată, aşa cum este descrisă aici, este legată de alte boli asociate cu vârsta şi dacă ea este un factor ce cauzează sau o consecinţă a dezvoltării bolilor”, a explicat Veryan Codd de la Universitatea Leicester.

Utilajele agricole au ajuns mai grele decât dinozaurii. De ce este asta o problemă?
Flor de la Mar, corabia comorilor pierdute și povestea sa uluitoare
Imagini uimitoare de la satelitul GOES-18 cu Pământul. Cum arată planeta noastră de pe orbită?
Scanerele cerebrale ultra-puternice i-ar putea ajuta pe cei cu Parkinson. Iată cum!
O specie de șarpe foarte colorată a fost descoperită în Paraguay
„Înmormântări în cer”, practica funerară prin care cadavrele sunt transportate în munți pentru a hrăni păsările
Paradă record a celor mai mici pinguini din lume, pe o plajă din Australia
Microbii de pe fundul mărilor pământene ne-ar putea ajuta să găsim extratereștri
Un aeroport din SUA reciclează uleiul de gătit și îl folosește drept combustibil pentru avioane
Hormonul care lungește viața șoarecilor. Cu ce ne ajută pe noi?
Este motocoasa un dispozitiv indispensabil în orice gospodărie? Care sunt avantajele acesteia?
Test de cultură generală. Care este cea mai înaltă cascadă din lume?
Soarele, văzut ca niciodată până acum. Steaua noastră își dezvăluie, în sfârșit, polii
Submarinul de lux pe baterii îți permite să dai petreceri sub apă. Cum arată mașinăria?
Cine sunt oamenii care îl pot îndepărta pe Putin de la putere (DOCUMENTAR)