Home » D:News » Ce alimente trebuie să consume bărbaţii pentru a avea spermatozoizi vioi?

Ce alimente trebuie să consume bărbaţii pentru a avea spermatozoizi vioi?

Mihaela Stanescu 10.31.2013
Ce alimente trebuie să consume bărbaţii pentru a avea spermatozoizi vioi?
Studiind efectul legumelor şi al fructelor asupra calităţii spermei – de care depinde fertilitatea masculină – oamenii de ştiinţă au descoperit că morcovii au cel mai marcat efect asupra motilităţii spermatozoizilor, adică a capacităţii de mişcare a acestora, iar consumul de roşii duce la scăderea numărului de spermatozoizi cu defecte.

Motilitatea crescută implică şanse mai mari de fecunda ovului, deci o fertilitate mai bună.

Cercetătorii de la Universitatea Harvard, SUA, au studiat aproximativ 200 de bărbaţi, cărora le-au cerut să urmeze diete bogate în diferite fructe şi legume, pentru a afla ce efecte are consumul acestora asupra calităţii spermei.

Cele mai bune efecte le-au avut fructele şi legumele de culoare galbenă şi portocalie, acestea conţin pigmenţi numiţi carotenoizi, pe care organismul uman îi transformă în antioxidanţi cu efect benefic asupra sănătăţii. De exemplu, beta-carotenul este transformat în corp în vitamina A, cu efect antioxidant. Antioxidanţii ajută la neutralizarea radicalilor liberi, grupuri de atomi rezultate din metabolism şi care pot deteriora membrana celulară şi ADN-ul

Astfel, s-a constatat că alimente ca pepenii galbeni şi cartofii dulci pot duce la creşterea cantităţii şi calităţii spermei, dar cel mai puternic efect a fost observat în cazul morcovilor. Consumul acestor legume a dus la creşterea motilităţii spermatozoizilor cu 6,5-8%, după cum arată cercetătorii în articolul publicat în jurnalul Fertility and Sterility.

Consumul de fructe şi legume de culoare roşie, în special tomate, care conţin o substanţă numită licopen (despre care se crede că ar avea un efect protector împotriva cancerului), a fost asociat cu un procent mai mic de spermatozoizi cu structură anormală; numărul de spermatozoizi „normali” a crescut cu 8-10% – o creştere care poate spori semnificativ şansele cuplurilor de a concepe un copil.

În concluzie, consumul de carotenoizi sporeşte motilitatea spermatozoizilor, în vreme ce licopenul îmbunătăţeşte morfologia acestora, afirmă cercetătorii.

Un studiu anterior, realizat tot la Universitatea Harvard, arătase că bărbaţii care consumau cele mai mari cantităţi de grăsimi saturate aveau cel mai mic număr mic de speramtozoizi, iar aceştia erau de calitate mai slabă.

În schimb, la bărbaţii care consumau cantităţi mai mari de grăsimi „sănătoase”, cum sunt cele prezente în peştele gras şi în unele plante, calitatea spermei era mai bună.