Home » D:News » Ce schimbare ireversibilă suferă oamenii care au fost martori la o recesiune severă în timpul tinereţii?

Publicat: 02.12.2013
O nouă cercetare publicată în jurnalul „Review of Economic Studies” de economiştii Paola Giuliano şi Antonio Spilimbergo dezvăluie un lucru interesant despre oamenii care au experimentat o recesiune „în anii critici ai tinereţii”. Cercetătorii au descoperit că aceste persoane, în general, „susţin mai mult redistribuirea de către guvern şi tind să voteze cu partidele de stânga”.

Oamenii de ştiinţă au analizat trei baze de date diferite, iar concluzia cercetării a fost că „efectele recesiunilor asupra credinţelor se menţin pe termen lung”. Conform analizei cercetătorilor, atingerea vârstei maturităţii într-un context economic neplăcut stimulează crezul că „succesul în viaţă depinde mai mult de noroc decât de efort”, ceea ce duce la rândul său la mai multă susţinere pentru politicile de redistribuire socială.

Giuliano şi Spilimbergo au analizat mai întâi datele din General Social Survey, un sondaj reprezentativ la nivel naţional ce colectează informaţii de la 1.500 de americani la fiecare 2 ani. Cercetătorii au comparat răspunsurile ce indică ideologia, afilierea politică şi credinţele referitoare la asistenţa socială pentru săraci cu datele referitoare la recesiune regionale care au avut loc în timpul tinereţii respondenţilor.

Cercetorii au descoperit că experimentarea unei recesiuni în timpul tinereţii „afecta în mod considerabil probabilitatea de a vota pentru Partidul Democrat” – până la 15% în cazul persoanelor care erau tinere în timpul Marii Depresiuni.

Acelaşi tipar s-a observat şi atunci când cercetătorii au studiat World Value Survey, un sondaj ce include date din 37 de ţări. Oamenii de ştiinţă au descoperit „o asociere pozitivă între trăirea unui dezastru macroeconomic în vremea tinereţii şi ideologia de stânga şi asocierea cu un partid politic de stânga”.

Tinereţea este singura perioadă din viaţă în care s-a observat acest efect. „Nu există un efect sistemic al şocurilor macroeconomice asupra preferinţelor pentru redistribuire sau asupra comportamentului politic în alte perioade din viaţă”, scriu cercetătorii.

Motivele pentru care acest efect se înregistrează sunt destul de limpezi. Dacă oamenii se maturizează într-o perioadă în care valorile tradiţionale precum munca şi perserverenţa nu aduc beneficii, aceştia devin marcaţi de ideea că succesul economic este fragil şi impredictibil. La rândul său, această idee creşte şansele ca respectiva persoană să dezvolte un sistem de credinţe ce prioritizează ajutorarea celor nevoiaşi.

Studiul oferă noi dovezi care confirmă că evenimentele din tinereţe formează atitudinile politice, fenomen ce a fost observat şi în timpul recrutării pentru Războiul din Vietnam.

Giuliano şi Spilimbergo trag următoarea concluzie: „Şocurile trăite în timpul tinereţii au un efect permanent asupra formării de credinţe”.

Sursa: PS Mag