Home » D:News » Oamenii devin din ce în ce mai carnivori! Cele mai noi date arată că am atins nivelul hamsiei şi al porcului

Publicat: 06.12.2013
Omul, considerat ultima verigă în lanţul trofic, se situează, de fapt, la acelaşi nivel ca hamsia, cu mult sub nivelul unui prădător ca ursul polar, au constatat cercetătorii francezi, informează AFP.

Echipa de cercetători francezi de la Institutul de cercetare pentru exploatarea mărilor (IFREMER), Institutul de cercetare pentru dezvoltare (IRD) şi Institutul agronomic Agrocampus a ajuns la această concluzie calculând pentru prima oară „nivelul trofic” al omului, un indice care determină poziţia unei specii în lanţul trofic.

„Este adevărat că nu se află nimeni deasupra omului”, în orice caz nimeni care să îl mănânce, a declarat Sylvain Bonhommeau, principalul autor al studiului, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), dar nu este nici superprădătorul prezentat de comunitatea ştiinţifică, cel puţin în termenii alimentaţiei.

Nivelul trofic global al omenirii a crescut cu 3% din 1961, în mare parte datorat consumului sporit de carne din India şi China    Nivelul trofic global al omenirii a crescut cu 3% din 1961, în mare parte datorat consumului sporit de carne din India şi China

Nivelul trofic al unei specii este stabilit în funcţie de regimul său alimentar. Plantele, care sunt primele producătoare de materie organică, aparţin primului nivel trofic, iar erbivorele se află la al doilea nivel. Carnivorele, prădătorii care se hrănesc cu animale erbivore, ţintesc spre nivelul superior. Nivelul trofic reprezintă aşadar „numărul de specii intermediare între producătorii primari şi prădătorii lor”, au precizat IFREMER şi IRD într-un comunicat.

Utilizând datele furnizate de Organizaţia pentru Alimentaţie şi Agricultură (FAO) privitoare la consumul uman între 1961-2009, cercetătorii au definit un nivel trofic de 2,2 pentru oameni, adică apropiat de cel al hamsiei şi al porcului. Prădători superiori, cum ar fi ursul polar şi orca, pot atinge un indice de 5,5.

Cercetătorii au analizat, de asemenea, diferenţele între nivelurile trofice ale omului pe zone geografice. Burundi, una dintre cele mai sărace ţări din Africa, are indicele cel mai scăzut: cu un scor de 2,04, regimul alimentar al populaţiei din Burundi „este compus probabil din plante în proporţie de 97%”, estimează cercetătorii.

Islanda a obţinut în schimb scorul cel mai ridicat (2,54), care corespunde unui regim alimentar preponderent carnivor (peste 50%), în acest caz, foarte bogat în peşte.

Nivelul trofic uman defalcat pe ţări, pe o scară de la 1 1 (organisms such as plants that get their energy from the Sun) to 5.5 (prădători de top precum urşii polari şi orcile)    Nivelul trofic uman defalcat pe ţări, pe o scară de la 1  1 (organisms such as plants that get their energy from the Sun) to 5.5 (prădători de top precum urşii polari şi orcile)

Dacă omul nu este, contrar ideii unanim acceptate, un prădător superior, cercetătorii au constatat totuşi o creştere cu 3% a nivelului trofic uman, în ultimii cincizeci de ani.

„Această creştere arată faptul că alimentaţia omului are un impact mai important asupra ecosistemului său”, subliniază cercetătorii.

„Impactul omului asupra ecosistemului este mult mai mare decât alimentaţia acestuia”, a declarat Sylvain Bonhommeau.

Surse: Mediafax, AFPNature

Un copil de 4 ani a dispărut dintr-un camping și a fost găsit după 22 de ore singur în sălbăticie
La final de iunie, vremea va fi caniculară în aproape toată țara. Prognoza ANM
Cum erau șantajate de presă „vedetele” ce apăreau la balurile de la sfârșitul secolului al XIX-lea
Roverul Perseverance a găsit „floricele de porumb” pe Marte
Comportamentul neașteptat al stelelor pulsatoare ne-ar putea ajuta să măsurăm Universul
Criza climatică pune în pericol strugurii pentru prosecco
O boală eradicată în zilele noastre a fost găsită pe scheletele copiilor incași
Lily Parr, cea mai bună jucătoare de fotbal din istoria Angliei. Una dintre primele jucătoare profesioniste de fotbal din lume
Sully Prudhomme, primul laureat al Premiului Nobel pentru Literatură
Reclamele ne fac mai fericiți sau mai triști? Un studiu a încercat să afle!
Brânza ne face fericiți și ar putea avea și beneficii pentru sănătate
Test de cultură generală. Care țară își incinerează 99% din populație?
Ce se întâmplă cu Starliner? NASA și Boeing au amânat pentru a treia oară revenirea capsulei pe Pământ