Home » D:News » Din bizareriile Universului: astronomii au descoperit o stea în interiorul altei stele

Publicat: 13.01.2014
Universul este imens şi este umplut cu tot felul de lucruri nebuneşti precum găurile negre, materia întunecată, găuri de vierme teoretice şi stele care emit fascicule laser. Tocmai de aceea, într-un număr din 1994, revista „Discover” nota că „astronomii nu sunt uşor de surprins când vine vorba de lucruri legate de astronomie”.

Aşadar, atunci când a fost descoperită o stea în interiorul altei stele, specialiştilor li s-a părut un fenomen ciudat, însă nu chiar atât de bizar încât să fie de necrezut.

Cunoscută ca obiectul Thorne-Żytkow, ideea ca o stea să găzduiască o alta în interiorul ei a fost propusă de doi fizicieni, Kip Thorne şi Anna Żytkow, în anii `70. Cu toate acestea, nimeni nu a văzut un astfel de fenomen.

Acum, însă, Alexandra Witze a notat în publicaţia Nature că astronomii au găsit cel mai bun candidat de până acum care ar putea fi un obiect Thorne-Żytkow.

Teoreticienii au propus mai multe moduri în care s-ar putea forma un obiect Thorne-Zytkow, însă cel mai probabil scenariu implică o gigantă roşie care a înghiţit o stea neutronică ce orbita.

„Deşi, o stea neutronică are un diametru de doar 16 kilometri, sau cam aşa ceva, forţa sa gravitaţională este atât de puternică încât poate atrage materia de pe tovarăşa ei care deşi este mult mai mare,  este mai difuză. În timpul acestui proces, stelele ar încetini, ca o ambarcaţiune care trage o ancoră după ea. În cele din urmă, steaua neutronică, aflată pe o orbită ce se diminuează continuu, ar intra în straturile exterioare ale vecinei. Astfel, după câteva mii de ani, ea ar intra în centrul stelei vecine, i-ar distruge nucleul, dar ar lăsa restul stelei intacte. Aşadar, un gigant roşu care ar conţine în interior o stea neutronică poartă numele de obiect Thorne-Zytkow”, a scris Witze în Nature.

Pentru moment, oamenii de ştiinţă preferă să nu anunţe numele stelei despre care cred că ar fi un astfel de obiect, până când vor putea să fie siguri de constatările lor.

Sursa: Smithsonian Mag