Home » D:News » Top 10 lucruri bizare despre lumea în care trăim

Top 10 lucruri bizare despre lumea în care trăim

Marius Comper 02.04.2014
Marcus Chown a publicat de curând o carte intitulată „What A Wonderful World”, în care descrie cum funcţionează lumea noastră înconjurătoare, abordând subiecte variate, de la finanţe şi sex până la evoluţia umană şi holograme.

„Pe măsură ce scriam această carte, am început să apreciez lumea incredibilă în care trăim. Este mai uluitoare decât orice am fi putut noi inventa, motiv pentru care i-am dat cărţii mele titlul «What a Wonderful World»”, explică Chown.

Autorul cărţii a întocmit o listă a celor mai uimitoare 10 lucruri pe care le-a descoperit despre lume pe măsură ce s-a documentat pentru cartea sa. Iată cele mai bizare 10 lucruri identificate de Marcus Chown:

1. Avantajul crucial pe care oamenii l-au avut în faţa neaderthalienilor a fost cusutul

Arheologii au descoperit ace din os făcute de oameni, dar niciodată nu a fost găsit vreun ac realizat de omul de Neanderthal. Asta i-a făcut pe cercetători să speculeze că abilitatea de a coase haine pentru bebeluşi ar fi putut conferi copiilor oamenilor un avantaj crucial pentru a supravieţui iernilor crunte din Epoca de Gheaţă.

2. Toată omenirea ar putea încăpea în volumul unui cub de zahăr.

Acest lucru se datorează faptului că atomii sunt compuşi în proporţie de 99,9999999999999% din spaţiu gol. Dacă ai putea elimina tot spaţiul gol din toţi atomii celor 7 miliarde de persoane de pe Terra, atunci aceştia ar putea încăpea în volumul unui cub de zahăr.

Mixomicete    (Foto: Marcus Chown)Mixomicete

3. Mixomicetele au 13 sexe

Nimeni nu ştie de ce. Dar, în acelaşi timp, nimeni nu ştie sigur de ce există sexul. Cea mai acceptată ipoteză este aceea că a evoluat pentru a păcăli paraziţii. Prin amestecarea genelor, părinţii pot crea urmaşi noi la care paraziţii nu sunt adaptaţi.

4. Îmbătrâniţi mai mult când sunteţi la etajul superior al unei clădiri decât atunci când sunteţi la parter

Acesta este un efect al teoriei gravitaţiei a lui Einstein, care prezice că timpul curge mai încet în condiţii de gravitaţie puternică. La parterul unei clădiri, vă aflaţi mai aproape de Terra, astfel că gravitaţia este ceva mai puternică, iar timpul curge ceva mai încet.

5. J.J. Thomson a primit premiul Nobel pentru că a demonstrat că un electron este o particulă. Fiul lui l-a primit pentru că a demonstrat că nu este

Elementele de bază ale materiei – atomii, electronii şi aşa mai departe – au o bizară natură duală, comportându-se simultan precum nişte „bile de miliard” minuscule şi totodată ca nişte unde. Adevărul este că nu sunt nici particule, nici unde, dar ceva pentru care nu avem un cuvânt în vocabular şi pentru care nu avem o analogie în viaţa noastră de zi cu zi.

6. Eşti în proporţie de 95% străin

Aşa este: 95% dintre celulele din corpul dumneavoastră nu vă aparţin. Sunt ale unor microorganisme care profită de trupul dumneavoastră. Multe dintre acestea sunt esenţiale, cum ar fi bacteriile din intestin care ne ajută să digerăm hrana. Toate aceste microorganisme străine ajung în trupul nostru abia după ce ne naştem, din laptele matern şi din mediu. Ne naştem 100% oameni, dar murim 95% străini!

7. Creierele consumă atât de multă energie, încât majoritatea organismelor de pe Terra se descurcă fără ele

Cea mai bună ilustrare a acestui lucru vine de la tunicieri, animale care înoată prin ocean căutând o piatră de care să se agaţe şi care să-i devină casă. Atunci când găseşte o rocă, nu mai are nevoie de creier, aşa că şi-l mănâncă!

8. Bebeluşii sunt alimentaţi cu combustibil de rachetă

Rachetele combină oxigen lichid cu hidrogen lichid pentru a face apă. Această acţiune eliberează o cantitate uriaşă de energie, fiind printre cele mai energetice reacţii chimice. Bebeluşii – la fel ca noi toţi – fac acelaşi lucru. Combinăm oxigenul din aer cu hidrogenul obţinut din alimente, iar energia eliberată stă la baza tuturor proceselor biologice din corpul nostru.

Topor de obsidian    (Foto: Shutterstock.com)Topor de obsidian

9. Nu s-a înregistrat nicio îmbunătăţire în designul topoarelor din piatră timp de 1,4 milioane de ani

Paleoantropologii denumesc această perioadă drept „cei 1,4 milioane de ani de plictiseală”. Desigur, poate că strămoşii noştri au făcut instrumente din lemn, care s-a descompus, sau din oase, instrumente imposibil de distins de oasele naturale. Totodată, doar pentru că nu s-au modificat instrumentele asta nu înseamnă că nimic nu s-a întâmplat în această perioadă. Există numeroase lucruri care ar fi putut avea loc fără a lăsa urme: „îmblânzirea” focului sau inventarea limbii.

Celebra fotografie „Earthrise” realizată de echipajul misiunii Apollo 8 pe 24 decembrie 1968    (Foto: NASA)Celebra fotografie „Earthrise” realizată de echipajul misiunii Apollo 8 pe 24 decembrie 1968

10. 98% din Univers este invizibil

Doar 4% din masa Universului este compusă din atomi – lucrurile din care suntem compuşi noi, stelele şi planetele – şi am văzut doar jumătate din această porţiune cu ajutorul telescoapelor noastre. 23% din Univers este compus din materie „întunecată”, invizibilă, despre care ştim că există datorită modului în care gravitaţia sa interacţionează cu elementele vizibile. Iar 73% din Univers este compus din energie întunecată, care este invizibilă, umple tot spaţiul şi are o gravitaţie repulsivă care accelerează expansiunea Universului. Dacă veţi afla ce sunt materia „întunecată” şi energia „întunecată”, veţi obţine cu siguranţă un Premiu Nobel.

Surse: Science MuseumWhat a Wonderful World

Israel a început testele cu un dirijabil uriaș care va avertiza asupra atacurilor cu rachetă
Cum să eviți un rezultat fals-pozitiv atunci când folosești un test rapid antigen pentru SARS-CoV-2
Împaratul care a adus grandoare Imperiului Roman
A fost anunțată data pentru a patra ediție a festivalului Neversea
Câți dintre utilizatorii rețelelor sociale și-au pierdut slujba din cauza postărilor
Inginerii proiectează un robot autonom care poate deschide ușile și poate găsi cea mai apropiată priză
Masa Tăcerii, una dintre cele mai cunoscute sculpturi ale maestrului Constantin Brâncuși
O companie anunță că poate transforma deșeurile din plastic în petrol de calitate înaltă
Metaverse: 5 lucruri de știut și ce ar putea însemna pentru tine
Uimitor! Un nou medicament a vindecat paralizia unor șoareci cu leziuni ale măduvei spinării
Noi descoperiri remarcabile în orașul antic Aizanoi, din Turcia
Unity Software va cumpăra studioul de efecte speciale Weta Digital. La cât ajunge achiziția
Primul om din lume diagnosticat cu o afecţiune provocată de schimbările climatice
Orașul New York își ia adio de la unul dintre cele mai emblematice produse ale sale
Un mozaic galo-roman, de excepție, a fost găsit sub grajdul unui castel
Crima brutală care a inspirat serialul „Twin Peaks”, nerezolvată după mai bine de un secol
Explicația incredibilă oferită de Elizabeth Holmes, fondatoarea Theranos, pentru rezultatele eronate ale companiei
Târgul de Crăciun de la Sibiu se deschide în 26 noiembrie. Cum se va face accesul?