Home » D:News » Controversa celulelor STAP: scandalul care zguduie comunitatea ştiinţifică din Japonia

Marius Comper 04.09.2014
Laboratorul public japonez Riken a anunţat lansarea unor noi studii ce au fost concepute pentru a confirma sau pentru a infirma existenţa celulelor STAP, aflate în centrul unei importante polemici ştiinţifice în Japonia, informează AFP.

Timp de un an, savanţii niponi vor reproduce, în măsura în care va fi posibil, experimentele coordonate de cercetătoarea Haruko Obokata, dar şi alte studii, cu scopul de a verifica rezultatele pe care această tânără cercetătoare a spus că le-a obţinut, dar asupra cărora planează anumite dubii.

Directoare a unei unităţi de cercetare la Riken, Haruko Obokata a publicat în ianuarie, în două părţi, în revista ştiinţifică britanică Nature, o teză ce prezenta o metodă de creare a celulelor pluripotente pe baza unor celule mature.

Procedeul, care are la prima vedere un potenţial revoluţionar pentru medicina regenerativă, ar consta în stimularea proprietăţilor de apărare a celulelor supuse unui stres particular (baie într-o soluţie uşor acidă, plasarea într-o centrifugă şi petrecerea unei perioade de timp într-o soluţie de cultură). Scopul metodei: să le facă să revină la un stadiu anterior, aproape embrionar, fără a trece prin manipulări genetice.

Dar, la puţin timp după aceea, unul dintre coautorii studiului a contestat rezultatele anunţate, pe motivul că o parte din date publicate erau, după părerea lui, false.

Laboratorul Riken a înfiinţat atunci un comitet de anchetă care, săptămâna trecută, a ajuns la concluzia că există anumite nereguli în rezultatele publicate, atât de grave încât se poate presupune că celulele STAP nu au fost obţinute niciodată.

„Combinând imagini provenind din experimente diferite şi folosind datele anterioare, profesorul Obokata a acţionat într-un fel care în niciun fel nu este permis”, a declarat comitetul de anchetă, după ce a analizat în detaliu toate problemele dezvăluite în rezultatele studiului coordonat de această tânără cercetătoare în vârstă de doar 30 de ani, care are un profil neobişnuit într-un domeniu ştiinţific dominat de bărbaţi în vârstă.

„Ţinând cont de «sărăcia» datelor prelevate din laboratorul doamnei Obokata, este absolut evident că va fi extrem de dificil pentru oricine altcineva să urmărească şi să înţeleagă experimentele ei, iar acest fapt reprezintă un obstacol serios pentru un schimb de informaţii sănătos”, a adăugat acelaşi comitet.

Dacă neregulile dezvăluite de comitetul de anchetă vor fi confirmate în urma eventualelor proceduri în apel, acel studiu ar putea fi retras în întregime sau parţial, a declarat directorul laboratorului Riken, Ryoji Noyori, recompensat cu premiul Nobel pentru chimie pe anul 2001.

Haruko Obokata, asaltată de presa internaţională atunci când şi-a prezentat studiul, nu a mai apărut de atunci niciodată în spaţiul public, dar a respins acuzaţiile ce i-au fost aduse şi a spus că va face recurs.

Dacă, aşa cum afirmă ea, celulele STAP nu sunt un concept fictiv, descoperirea lor ar putea reprezenta un progres extraordinar pentru medicina regenerativă şi ar permite crearea de celule nediferenţiate ce ar putea fi apoi utilizate pentru obţinerea unor părţi de organe.

Surse: Mediafax, AP

Castelul Cantacuzino din Bușteni, palatul în stil neoromânesc construit de Nababul
Top 10 lumi oceanice extraordinare din Sistemul Solar
O descoperire bizară dezvăluie că unii bebeluși născuți prematur îmbătrânesc mai repede
Cercetători din SUA au creat bomboanele care pot regenera emailul dinților
Un medicament pentru slăbit „revoluționar”, aprobat de FDA. Cât ar putea costa?
Cât timp ar mai putea dura criza globală de cipuri?
Restaurantele Tesla. Elon Musk merge înainte cu ambițiile sale de a intra în HoReCa
Ar putea fi atacurile de cord posibile și în cazul altor animale?
Un oraș întreg din California se scufundă în Pământ într-un ritm alarmant