Home » D:News » Una dintre cele mai preţioase opere de artă din lume se degradează văzând cu ochii. Ce fac oamenii de ştiinţă pentru a o salva?

Autor: Mihaela Stanescu 06.08.2014
Celebrul autoportret al lui Leonardo da Vinci, un desen cu cretă roşie pe suport de hârtie, se deteriorează rapid, ca urmare a secolelor de expunere la poluare, lumină, căldură şi umiditate crescută. Cercetători din Italia şi Polonia au pus la punct o metodă nouă, la nivel nanometric, de detectare a cauzelor degradării, pentru a ajuta la aplicarea celor mai potrivite strategii de conservare.

Lucrarea a fostă investigată la Institutul Central de Restaurare a Patrimoniului de Bibliotecă şi de  Arhivă, de la Roma, fiind studiată cu ajutorul analizei spectrale, pentru a oferi informaţii privind modificările de ordin chimic, la nivel molecular.

Cercetătorii s-au concentrat asupra unor molecule numite cromofore (care absorb lumina) din celuloza care intră în componenţa hârtiei. Aceste molecule sunt responsabile de aspectul îngălbenit şi pătat cu brun al hârtiei, deoarece absorb radiaţiile albastre şi violete şi reflectă în special radiaţiile din porţiunea roşie şi galbenă a spectrului vizibil.

Rezultatele au arătat că umiditatea şi oxigenul din aer au dus la apariţia unor substanţe volatile care au degradat hârtia şi au favorizat, prin intermediul cromoforilor, apariţia modificărilor de culoare ale portretului.

Acest portret de bărbat, desenat cu cretă roşie, este considerat de numeroşi istorici de artă – deşi nu de toţi – ca fiind un autoportret al lui Leonardo da Vinci, realizat în jurul anului 1512.     Acest portret de bărbat, desenat cu cretă roşie, este considerat de numeroşi istorici de artă - deşi nu de toţi - ca fiind un autoportret al  lui Leonardo da Vinci, realizat în jurul anului 1512.

Informaţiile obţinute prin asemenea analize de nivel aprofundat pot fi extrem de valoroase pentru specialiştii în restaurare şi conservare, ajutându-I în eforturile lor de a recupera şi păstra opere de artă valoroase.

Rezultatele studiului au fost publicate în jurnalul Applied Physics Letters.

Sursa: Gizmag