Home » D:News » Ce va fi capabil să facă viitorul rover pe care NASA îl va trimite pe Marte în 2020?

Publicat: 03.08.2014
A început deja proiectarea noului vehicul marţian al NASA, succesorul lui Curiosity. Deşi seamănă mult cu acesta din urmă, următorul rover marţian, care urmează a fi lansat în 2020, va avea o serie de instrumente noi, deosebit de performante. Oameni de ştiinţă din întreaga lume au trimis 58 de propuneri, dintre care NASA a ales, în urma unui proces dur de selecţie, 7 instrumente ştiinţifice care urmează a fi montate pe viitorul vehicul marţian.

Unul dintre cele mai incitante este un aparat care va extrage dioxid de carbon din atmosfera planetei şi îl va descompune, producând oxigen. Când oamenii vor ajunge, în cele din urmă, pe Marte, una dintre cele mai stringente probleme va fi asigurarea oxigenului necesar respiraţiei; de aceea, experimentul de producere a oxigenului este esenţial pentru reuşita viitoarelor misiuni cu echipaj uman.

Roverul va mai avea o mini-staţie meteorologică, ale cărei instrumente vor măsura temperatura, direcţia şi viteza vântului, umiditatea şi vor analiza caracteristicile prafului; toate aceste informaţii vor fi utile pentru pregătirea viitoarelor misiuni cu echipaj uman pe Planeta Roşie.

Vor mai exista două spectrometre, cu ajutorul cărora va putea fi determinată compoziţia rocilor marţiene, şi un radar capabil să „vadă” în sol, în adâncime, şi care va examina stratul de rocă de sub suprafaţa pe care se deplasează roverul.

Alte două instrumente vor fi versiuni îmbunătăţite ale unor instrumente pe care le are şi Curiosity; e vorba despre un laser ce poate vaporiza rocile, scanând apoi vaporii pentru determinarea compoziţiei, şi o cameră cu funcţie zoom, panoramică – prima cameră cu zoom care va ajunge pe Marte – ce va realiza scurte filmări când roverul se va deplasa.

Una dintre cele mai importante sarcini ale noului rover va fi colectarea de mostre de sol, care vor fi aduse pe Pământ la o dată ulterioară, pentru analize – probabil de către o misiune ulterioară, ale cărei detalii nu au fost stabilite încă.