Home » D:News » Ardei de 200 de ori mai iuţi decât cei obişnuiţi, obţinuţi de cercetătorii buzoieni. Ce păţeşti dacă tai un asemenea ardei?

Publicat: 21.09.2014
Ardei de 200 de ori mai iuţi decât cei obişnuiţi au fost obţinuţi, după aproape 20 de ani de studiu, de cercetătorii buzoieni, care spun că aceşti ardei sunt atât de iuţi încât gazul emanat la tăierea unuia ar provoca un strănut în masă, ei putând fi folosiţi doar în domeniul medical.

Şeful Laboratorului de Genetică şi Ameliorare de la Staţiunea de Cercetare Dezvoltare Legumicolă Buzău, Costel Vânătoru, spune că studiul la acest soi de ardei a început în anul 1996, precizând că un ardei obişnuit are o concentraţie de capsaicină de maximum 1.000 de unităţi Scoville, iar cel obţinut la Buzău măsoară până la 2 milioane de unităţi.

„Am o colecţie de ardei iuţi compusă din peste 200 de soiuri. Am făcut o evaluare a concentraţiei de capsaicină şi am ajuns la concluzia că după un studiu care a început în 1996 am reuşit să ameliorăm soiuri de top, care concurează cu cei mai iuţi ardei din lume, mă refer la cei omologaţi. Avem o linie de top, cel mai iute ardei al nostru măsurând 2 milioane de unităţi, pe câmp, cel bulgăresc pe care îl consumăm la masă are cel mult 1.000. Ardeiul este foarte greu de stabilizat din punct de vedere genetic, iuţimea este influenţată de mediul de cultură, dar şi de soi, iar ce am reuşit noi este ameliorarea soiului. Pentru că nu e încă o specie omologată, omologarea durând cinci ani şi implicând anumite aspecte, îl folosim ca material genetic de bază, suntem încă în stadiu de cercetare”, a declarat, vineri, pentru MEDIAFAX Costel Vîntătoru.

El a adăugat că deocamdată ardeiul obţinut la Buzău nu poate fi vândut.

„Vom vedea în viitor, sperăm să reuşim să-l omologăm. Omologarea implică o perioadă de testare de trei ani la instituţiile statului şi doi ani prezentarea lui. E drum lung până la omologare, trebuie stabilizată perfect linia”, a afirmat cercetătorul.

Vînătoru a mai spus că ardeiul obţinut de cercetătorii buzoieni nu poate fi mâncat, susţinând că gazul emanat la tăierea unuia ar provoca un strănut în masă, lăcrimare excesivă sau chiar arsură.

Conform sursei citate, capsaicina obţinută de la aceşti ardei poate fi folosită cu succes în domeniul medical.

„N-ai cum să mănânci aşa ceva, nici să scoţi seminţele cu mâna. Dacă e să compari un ardei iute pe care-l mănânci la masă cu un ardei obţinut de noi e ca şi cum ai compara un Trabant cu un Mercedes. Gazul emanat la tăierea unui astfel de ardei ar provoca strănut în masă, stare de lăcrimare excesivă, e imposibil să-l consumi”, a mai spus Vânătoru.