Cum se naşte discursul unui preşedinte: povestea celui care ii scrie discursurile lui Barack Obama

02 11. 2014, 00:00

Te-ai întrebat vreodată cum se nasc discursurile preşedinţilor? *Articol publicat înrevista GQ România, septembrie 2012.

Un tânăr cu părul scurt şi blugi uşor tociţi stă de câteva ore la o masă din Starbucks. Tastează foarte concentrat la laptopul său şi are lângă el o cafea şi o cutie de energizant. Nimic nu îi distrage atenţia, nici măcar fetele de la masa alăturată, care şuşotesc şi îl privesc interesate. Îl văd mereu aici, însă nu au descoperit care este misterul său. Se zvoneşte că ar fi mâna dreaptă a lui Obama.

Jon Favreau, în vârstă de 30 de ani, despre care unii ar spune că seamănă cu Justin Timberlake, este numit  „cititorul de gânduri“ al preşedintelui american.  A scris aproape toate discursurile lui Barack Obama şi poate fi văzut în staff-ul de la Casa Albă la toate evenimentele importante, urmărind ritmul şi topica frazelor cuceritoare.   

Obama şi Favreau au format o echipă de succes chiar din 2005, atunci când actualul preşedinte făcea parte din Senat. De atunci s-au mişcat pe acelaşi ritm, colaborând cu încredere reciprocă, ceea ce a făcut şi pentru alegerile din 2012. În 2007, „Favs“, aşa cum îi este prescurtat numele în team-building-urile din Casa Albă, a lucrat la speech-urile din campania prezidenţială, fiind responsabil de structura lor sau de celebrul slogan „Yes We Can“.  În 2009, a lăsat în dulapul de acasă tricourile sale lejere pentru sacourile serioase şi a devenit în mod oficial şeful echipei ce îi făureşte discursuri celui de-al 44-lea preşedinte.  

„Faci campanie cu poezie, dar guvernezi cu proză“, spunea cu entuziasm Hillary Clinton în 2008, citându-l pe Mario Cuomo. Celebra sintagmă se referă de fapt la relaţia strânsă din-tre ideile unui politician şi modul său de a le exprima. Pentru a comunica naţiunii într-un mod cât mai atractiv, dar şi explicit, au existat de-a lungul timpului aceşti consilieri în preajma politicienilor. Peggy Noonan a pregătit discursurile lui Ronald Reagan, Thomas Jefferson pentru George Washington, iar Ted Sorensen pentru John F. Kennedy. Cu toţii sunt studiaţi cu atenţie în cărţile de comunicare politică şi toţi tinerii din domeniu şi-ar dori să fie ca ei. Jon Favreau a ajuns destul de repede într-o listă a specialiştilor. Chiar Sorensen, unul dintre idolii săi, îl descria apreciativ pe mai tânărul comunicator într-un top al celor mai influenţi oameni realizat de Time. „Preşedintele Obama este norocos să fi găsit pe cineva care îi împărtăşeşte stilul de gândire şi de exprimare  la fel de bine ca Jon Favreau, iar naţiunea este norocoasă că aceştia doi s-au găsit unul pe altul“, spune el.  

Citeşte continuarea in GQ Romania