Home » D:News » Un mic meteorit marţian ar putea conţine dovada existenţei formelor de viaţă pe Planeta Roşie

12.04.2014
Un mic meteorit de origine marţiană, care a căzut pe Terra în 2011, ar putea conţine urme de carbon "de origine biologică", afirmă mai mulţi oameni de ştiinţă, relansând astfel dezbaterile despre prezenţa formelor de viaţă pe planeta Marte, informează AFP.

Ejectată de pe Marte în urma impactului cu un asteroid, această rocă marţiană, denumită „Tissint”, şi-a încheiat periplul prin spaţiu aterizând în deşertul din Maroc pe 18 iulie 2011.

Mateoritul prezintă cavităţi care conţin urme de materie pe bază de carbon.

Acestea au făcut obiectul unei analize detaliate, realizată de Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) şi de o echipă internaţională alcătuită din cercetători din China, Japonia şi Germania.

Micul meteorit de pe Marte    (Foto: Jon Taylor)Micul meteorit de pe Marte

Rezultatele „pledează pentru o origine biologică a acestor incluziuni” de carbon, a anunţat EPFL într-un comunicat.

„Acestea s-ar fi format în urma infiltrării unui lichid bogat în materii organice în fisurile din rocă, atunci când aceasta se afla încă pe planeta roşie”, consideră oamenii de ştiinţă al căror studiu a fost publicat marţi în revista Meteoritics and Planetary Sciences.

„Până acum, nicio altă explicaţie nu ne-a convins mai mult”, a declarat Philippe Gillet, directorul Laboratorului de Ştiinţe ale Pământului şi ale Planetelor din cadrul EPFL.

Mai multe echipe de cercetători au demonstrat deja că meteoritul provine de pe Marte şi că natura compoziţiei sale este organică. Însă dezbaterea despre originea acelor urme de carbon nu s-a încheiat şi a ajuns la apogeu.

Analize chimice, microscopice şi izotopice ale acestei materii pe bază de carbon au arătat că acele incluziuni au fost captate în meteorit înainte ca acesta să fie ejectat de pe Marte în direcţia Terrei.

Oamenii de ştiinţă consideră „probabilă” ipoteza potrivit căreia acea materie de natură organică s-a depus la temperaturi joase în acele fisuri „prin infiltrarea unui lichid bogat în compuşi organici”.

Philippe Gillet recunoaşte că „este delicat să emitem certitudini, mai ales într-un domeniu atât de sensibil”. Cercetătorul spune că este „deschis în faţa posibilităţii ca alte studii să îl contrazică” pe al său.

„Însă concluziile noastre sunt totuşi de natură să relanseze în mod activ dezbaterea despre existenţa posibilă a unei activităţi biologice pe Marte, cel puţin în trecutul acestei planete”, a adăugat el.